Max lanserar växtbaserade burgaren Delifresh Plant Beef
23 Maj 2019

Max har som mål att 50 % av sålda måltider år 2022 ska vara annat än rött kött, och till dags dato ligger försäljningen på närmare 40 %. Nu växlar burgarkedjan upp såväl meny som hållbarhetsarbete ytterligare i och med lanseringen av Delifresh Plant Beef, en växtbaserad burgare som lanseras på samtliga restauranger i Sverige, Norge och Danmark.
- Vårt mål är att alla köttätare ska känna att de fortfarande kan äta en grymt god ”köttburgare” utan att det faktiskt är kött, säger Claes Petersson, vice VD/Innovations- och utvecklingschef på Max Burgers.
Arbetet med att ta fram en ”köttburgare utan kött” började ta fart för tre och ett halvt år sedan. Sedan dess har man lanserat måltider i samma kategori som Crispy No Chicken och Crispy Nuggets – veganska alternativ som smakar kyckling.
- Arbetet med att kunna erbjuda våra gäster ett växtbaserat köttsubstitut inleddes i samband med att vi lanserade första delen av Green-familjen i januari 2016. Vi påbörjade jakten efter ett alternativ som skulle passa för Max meny, men märkte snart att ingen av produkterna uppfyllde våra hårda krav på riktigt god smak. Därför bestämde vi oss för att utveckla en egen växtbaserad burgare för köttälskare – nu är vi äntligen i mål, berättar Jonas Mårtensson, chefskock på Max Burgers.
Från och med den 23 maj kommer man kunna äta Delifresh Plant Beef burgaren på alla Grand Deluxe-alternativ genom att helt enkelt byta ut nötköttsburgaren. Även kampanjburgaren Spicy Avocado som gör comeback på menyn under sommaren kommer att finnas i fyra varianter; svenskt nötkött, svensk kyckling, halloumi eller med nya växtbaserade kött Delifresh Plant beef.
Delifresh Plant Beef är helt växtbaserad och innehåller bland annat texturerat soja- och veteprotein och är framtagen och producerad i Sverige.
23 Maj 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Årets Sommarjobbare– tillbaka efter pandemin
"Nu ser vi så klart att det är ännu viktigare att visa upp vilka möjligheter branschen ger till unga och ambitiösa medarbetare"
-
Hon är restaurangbranschens vardagshjälte 2022
Nyinstiftat pris för hotell- och restaurangbranschen
-
Stockholmshotell inreder en Elvis-svit
"Vi vill vi skapa en extra häftig upplevelse av här"
-
Drinkrecept: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2022
Sju olika recept från finalisterna i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic
-
Över 40 restauranger på årets Lollapalooza
"I VIP-området flyttar några av Stockholms kändaste krogar in"
-
Totalrenovering av Scandichotellet i hamnen
Bygger skybar och relaxavdelning på våning 17 med utsikt över vattnet, ett nytt gym samt en ny restaurang.
-
Svenska Möten startar kockutbildning med fokus på hållbarhet
"Den här utbildningen blir något konkret vi gör för att få fler anläggningar att inspireras och påverkas vad gäller hållbarhet inom mat och dryck"