Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Kommer robotar att ersätta personalen på restaurangerna?

 

Restaurangteknik: Är robotisering svaret på stigande kostnader och bristen på arbetskraft?

Kommer robotar att ersätta personalen på restaurangerna?En våg av digitalisering svepte in över besöksnäringen under pandemin och tog snabbt restaurangtekniken till oanade höjder jämfört med före pandemin. På ett sätt var detta bra eftersom sektorn var tvungen att bli mer effektiv för att överleva.

Varumärken som tidigt anammade digitaliseringen kunde enkelt gå över till beställningar och leveranser via webben, och spökrestauranger. Detta ledde sedan till att många varumärken började granska sin digitala närvaro för att utnyttja de nya onlinekanalerna maximalt. Allt detta gjorde den digitala omvandlingen inom besöksnäringen till ett mer akut krav och nu när pandemin ligger bakom oss fortsätter restaurangtekniken att utvecklas.

I den här artikeln tar vi en titt på de ledande trenderna inom restaurangteknik och försöker att svara på frågan: Är robotisering svaret på stigande kostnader och bristen på arbetskraft?

Omnikanalens dominans

Kunderna har blivit allt mer vana vid att beställa vad de vill, när de vill. Det finns så många sätt att beställa mat på, vare sig det är via företagets app eller webbplats, en tredje parts tjänst, en digital kiosk, bord med QR-kod för beställning, eller genom att helt enkelt be Alexa.

Men det handlar inte bara om vad kunderna vill ha. Omnikanalsutbudet är nu avgörande för alla matserviceföretag för att öka försäljningen, optimera köksutrymmet och skapa lojalitet.

Medan tredje parts tjänsteföretag såg en enorm tillväxt under pandemin, har de höga provisionerna drivit många restaurangvarumärken till att skapa egna leveranstjänster. Detta ger dem mer kontroll över servicen från början till slut och de kan också överföra kostnadsbesparingarna till sina kunder.

Virtuella kök är fortfarande på uppgång. Företag som driver dem i kombination med beställningsappar har direkt tillgång till kunddata, vilket ytterligare stärker deras digitala marknadsföringsinsatser. Genom att erbjuda flera koncept från samma kök får verksamheterna möjlighet att maximera utrymmet, förbättra sitt matutbud och hålla kostnaderna nere.


En solid närvaro på nätet är avgörande för omnikanalverksamheternas framgång, och den utvecklas inte alltid över en natt. KFC stod inför detta problem och har stadigt investerat i digital marknadsföring under de senaste åren. Marknaden för pizzaleveranser är mycket konkurrensutsatt och en enda dålig upplevelse kan få kunder att försvinna för evigt. Pizza Hut investerade i datainsamlingsteknik och introducerade livscykelkampanjer genom automatiserad och personlig kommunikation. Resultaten var tydliga: konverteringsgraden fördubblades och kundengagemanget ökade med över en tredjedel. Dessa stärkta relationer förbättrade lojaliteten, intäkterna och marginalerna samtidigt som kunderna stod i centrum för all verksamhet.

Är robotisering av arbetskraften en besparing eller kostnadsminskning?

Den senaste rekryteringskrisen har lett till spekulationer om att robotar kan förenkla svårigheterna. Men kommer robotisering verkligen att vara lösningen på vår talangbrist?

Många varumärken börjar experimentera med robotar i sina restauranger. Låt oss ta en titt på några exempel för att se om fördelarna väger tyngre än nackdelarna.


Bella Italia var det första varumärket som fick testa Bellabot – tillverkad av det kinesiska företaget Padu – i Storbritannien förra året. Roboten kan bära upp till 40 kg på fyra brickor, leverera tallrikar till bord och hämta dem senare, men behöver mänsklig hjälp för att ställa ner och plocka upp dem. Förutom att försöka fylla bristen på personal lockade experimentet också stor uppmärksamhet på sociala medier som TikTok.

McDonald's började å andra sidan introducera Padu’s Bellabot i några av sina slovenska butiker i december 2021. Målet var då att minska överföringen av virus och bidra till att minska kostnaderna och förbättra effektiviteten. Varumärkets VD, Chris Kemczinski, berättade dock följande för Restaurant Business Online: ”Vi har spenderat mycket pengar och arbete på att utforska robotteknik och det kommer inte att finnas någon enkel lösning som tar itu med detta i branschen”, ekonomin går inte ihop.” Enligt honom är enbart robotar inte lösningen eftersom butiker behöver betydande investeringar i infrastruktur för att få det att fungera: ”När dessa kostnader läggs till räcker inte arbetskraftsbesparingarna för att motivera investeringen”, säger Kemczinski.

Påverkar robotiseringen kundupplevelsen?


Kundupplevelsen är en av de främsta affärsmålen för restauranger över hela världen, men hur kommer robotar att påverka den upplevelsen?

Rapporten ”Journal of Tourism Futures” från Emerald föreslår att de viktigaste elementen inom kundupplevelse är matens kvalitet, servicens kvalitet, komforten, stämningen, priset, hälsan och säkerheten. Men i samma rapport sade de också att kundundersökningar som genomfördes 2019 visade att de ansåg att inte alla uppgifter var lämpliga för robotisering.

De mest lämpliga uppgifterna ansågs vara att rengöra bord, ge mer menyinformation och ta emot beställningar. Men ur ett affärsperspektiv kan användandet av robotar för att ta emot beställningar innebära att möjligheterna till merförsäljning försvinner.

Hur kan vi upprätthålla kundupplevelsen samtidigt som vi minskar kostnaderna?

Det är fortfarande oklart i vilken utsträckning vi kommer att se robotisering på restauranger. Men det finns många andra sätt som digital teknik kan hjälpa företagen inom besöksnäringen att minska kostnaderna samtidigt som kundupplevelsen förbättras.

Läs hela rapporten om digitaliseringens status inom besöksnäringen och robotiseringens framtid i den här omfattande rapporten, Accelerated digitisation in the hospitality industry. Den är skriven på engelska och du kan ladda ner den gratis på här