Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Fokus på talang: Glada, engagerade medarbetare stannar längre

 
Fokus på talang: Glada, engagerade medarbetare stannar längre

Vi har alla hört uttrycket ”den stora uppsägningen”. Hotell- och restaurangbranschen har drabbats särskilt hårt. Det är svårare än någonsin att hitta personal som vill arbeta inom branschen. När vi väl gör det, hur kan vi då se till att de stannar kvar?

Jaime Fernández de la Puente Campano är en spansk entreprenör som efter en kopp kaffe i New York blev inspirerad att skapa en vinnande på lösning för medarbetarupplevelser. Det var ett sådant där aha-ögonblick som väckte hans nyfikenhet för medarbetarengagemang. Han befann sig på ett café i New York tillsammans med en kompis och servitrisen hade varit fantastisk. Han ville verkligen dela med sig av den positiva upplevelsen med servitrisens chef.

Han kontaktade chefen för att berätta om upplevelsen. Chefen bad honom då att lämna en recension på Google Företagsprofil. Men Jaime tyckte inte att maten var så bra. Att ge en bra recension åt företaget skulle ha varit vilseledande när det var upplevelsen med personalen som han var speciellt nöjd med.

Det var då han insåg att det inte fanns någon kanal eller något socialt nätverk där kunderna kunde lovorda de anställdas arbete, istället för att ge ett allmänt stjärnbetyg åt själva företaget. Det var så Guudsjob (nu Engagement by MAPAL) föddes 2014, som ger hotell- och restaurangbranschen en enkel app för medarbetarengagemang där både team och kunder kan berömma ett väl utfört arbete.

Jaime har nyligen publicerat en komplett guide till medarbetarengagemang med titeln How to Improve Employee Engagement in Hospitality: Techniques to motivate your team and increase productivity. Vi undersöker området nedan men läs vidare för att ladda ner din kostnadsfria korta versionen av boken.


Erkännande åt anställda: vad är det och varför är det viktigt för dig?

Den här typen av kanal fanns inte på den tiden eftersom företagsägare förmodligen inte tyckte att det var så viktigt. Att göra det möjligt för gästerna att berömma personalen är en fin tanke, eller hur? Men varför ska företagsägarna bry sig? Varför ska de anstränga sig för att införa ett sådant system?

Vi återvänder till nutid: Hotell- och restaurangbranschen har svårt att fylla lediga platser och antalet sökande är få. Alla som söker arbete i inom hotell- och restaurangbranschen kan välja vilken arbetsgivare de vill arbeta för. Vindarna har vänt och det är arbetsgivarna som intervjuas i stället. Det är ganska enkelt: Anställda som trivs inom organisationen sprider positiva ord om den och rekommenderar den åt andra.


Kulturen kan antingen få företaget att utvecklas eller gå under.

Konkurrensen om att locka till sig de bästa talangerna är hård och arbetsgivarnas varumärke har aldrig haft större prioritet. Allt börjar med arbetskulturen, som Jamie i sin bok definierar som en vision, en mission och ett unikt sätt att GÖRA saker på för att differentiera sig från andra.

Av de 5 000 anställda som svarade på en global Glassdoor-enkät sa 56 % att en stark företagskultur är viktigare än en högre lön. När de söker nytt jobb beaktar 73 % av dem företagets värderingar och skulle inte söka jobbet om värderingarna inte passade in med de sökandes egna.

Men kultur är inte något som fastställs i styrelserummet, ramas in och hängs på väggen så att alla kan se och beundra den. Kulturen måste anpassas till affärsmålen och strategin och vara inpräntad i vardagliga beteenden inom organisationen, ledare måste föregå med gott exempel … dvs leva enligt uttrycket ”gör som jag gör och inte som jag säger”.


Varför är kultur viktigt?

Varumärken som har en tydlig och stark företagskultur som de anställda identifierar sig med och sprider genom sina beteenden kommer att se fördelarna:

Dina anställda blir varumärkesambassadörer: De sprider en positiv image av företaget som en plats att besöka och arbeta på.

Engagemanget ökar: När teamen är engagerade, gör de det lilla extra för att gästerna ska trivas, löser problem snabbare och stannar längre på företaget. Resultatet blir att omsättningen minskar, vilket också påverkar servicen.

Ökad sammanhållning inom teamen: De positiva effekterna av lagarbete och laganda förstärks när alla lever och uppför sig enligt kulturen.

Beteenden anpassas till värderingarna: När anställda uppför sig i enlighet med dina (och deras) kärnvärderingar bibehålls fördelarna på längre sikt, vilket hjälper dig att stärka företagets hållbarhet.

Ökad produktivitet: Nöjda medarbetare är 12 % mer produktiva i motsats till de missnöjda, som är 10 % MINDRE produktiva.

Chefer är kulturens drivkraft

Allt detta låter bra, men hur går vi från att definiera kulturen till det ideala scenariot där medarbetarna lever och uppför sig i enlighet med kulturen varje dag? Det finns många faktorer som spelar roll och det händer inte över en natt.

En sak är säker: Att föregå med gott exempel är en av de viktigaste drivkrafterna för företagskulturen. Å andra sidan kan dåliga ledare sabotera arbetet med att skapa en positiv kultur. Bra ledare måste sträva efter att stärka sina team, men detta kan inte införas direkt. Inflytande och makt är resultatet av förhållanden som gynnar förtroende, respekt och ärlighet där anställda känner sig betydelsefulla, känner att de blir hörda och uppskattade.

Vill du veta mer om hur du kan förbättra medarbetarnas engagemang i din verksamhet? Ladda ner och läs den kostnadsfria den korta versionen av How to improve Employee engagement in hospitality. Ditt team, och ditt företag, kommer att tacka dig för det!

Du kan ladda ner den Läs mer om oss på här: