Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Event - glada och engagerade anställda

 
Event - glada och engagerade anställda

Anmäl dig till vårt nästa event: Så behåller och engagerar du medarbetare inom café- och restaurangbranschen

Den stora uppsägningen har drabbat hotell- och restaurangbranschen hårt. Att locka till sig samt behålla talanger i denna kontext är en stor utmaning. Jaime Fernández de la Puente Campano är grundare av Engagement by MAPAL, en app som gör det möjligt för anställda och kunder att dela med sig av feedback och beröm. Han inspirerades av en caféupplevelse i New York, där han ville berömma servitrisens bemötande men inte nödvändigtvis maten. Han insåg då att det fanns en lucka på marknaden för en plattform där man berömmer anställda och inte bara verksamheten. Det var så Engagement by MAPAL föddes 2014, och sedan dess har den hjälpt tusentals hotell- och restaurangföretag att förbättra de anställdas engagemang och produktivitet. Jaime har också skrivit en omfattande guide om detta ämne som vi kommer att presentera på ett kommande event i Stockholm och som du gratis kan registrera dig till i slutet av denna artikel. Men före dess delar vi här med oss av fyra viktiga punkter från guiden:

1 - Beröm till anställda: hur ger man det och vad får man ut av det?
Förr i tiden såg inte ägare värdet av att låta gäster berömma deras anställda. Men tiderna har förändrats. Nu står café- och restaurangbranschen inför en brist på talanger och de anställda har övertaget. De väljer arbetsgivare som får dem att må bra och känna sig uppskattade. Det är därför vi anordnar detta event: för att visa dig hur du kan engagera och behålla dina medarbetare med hjälp av ett enkelt system.

2 - Företagskultur kan vara avgörande för ditt företag
Employer branding är avgörande för att locka till sig de bästa talangerna. Och allt börjar med kulturen, som Jaime i sin bok definierar som en vision, ett uppdrag och ett unikt sätt att GÖRA. Enligt en Glassdoor-undersökning värderar 56 % av de anställda kulturen högre än lönen, och 73 % tar hänsyn till företagets värderingar innan de söker ett jobb. Men kultur är inte bara en affisch på väggen. Det är en levande praxis som måste vara i linje med mål och strategi. Ledare måste föregå med gott exempel, och inte enbart genom tomma ord.



3 - Varför är kultur viktigt?
Verksamheter som har en tydlig och stark företagskultur och som deras anställda kan identifiera sig med kommer snabbt att se fördelarna:

Medarbetare blir ambassadörer: de sprider en positiv bild av företaget som ett bra ställe att både besöka och arbeta på.

Engagemanget ökar: när team är engagerade gör de det lilla extra för att tillfredsställa gästerna, löser de problem snabbare och stannar längre på företaget. Som ett resultat av detta minskar personalomsättningen, vilket i sig också har en positiv effekt på servicen.

Bättre sammanhållning: de positiva effekterna av lagarbete och laganda förstärks när alla känner och delar samma företagskultur.

Beteenden som överensstämmer med värderingar: när medarbetarnas beteende är i linje med företagets värdegrunder så bibehålls alla fördelar på längre sikt, vilket i sin tur hjälper dig att stärka din verksamhets konkurrenskraft.

Ökad produktivitet: nöjda medarbetare är 12 % mer produktiva jämfört med missnöjda, som är 10 % MINDRE produktiva.

4 - Managers måste leda kulturen
Att skapa en kultur där medarbetarna trivs är inte lätt. Det kräver tid och engagemang och det börjar med ett bra ledarskap. Det kräver managers som föregår med gott exempel, inte endast sätter upp regler. Managers som främjar förtroende, respekt och ärlighet och managers som får sina team att känna sig uppskattade och delaktiga



Är du intresserad av detta ämne och vill gå med i ett community av Talent Managers & Directors för att dela dina erfarenheter och bli inspirerad?

Anmäl dig här för att vara bland de första som får en inbjudan till vårt nästa event