Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

BCD Travel börjar med molnbaserade rösttjänster

 
BCD Travel börjar med molnbaserade rösttjänsterNu kan användarna fråga appen information om bland annat flyget, hotellet och hyrbilsbokningen

Affärsresenärer som servas av affärsresebyrån BCD Travel kan nu dra nytta av några av detaljhandelns mest avancerade digitala tekniker för att förbättra sina affärsresor. TripSource och Alexa-enheter kan använda Alexas nya färdigheter för att fråga efter detaljerad information om kommande resor, bland annat avgångs- och ankomsttider, hotellbokningar och till och med var hyrbilen ska hämtas.

Nu kan till exempel affärspartnern säga: ”Alexa, fråga TripSource när Anders Albackes flyg landar" och då kan systemet identifiera Anders Albacke .

BCD utökar sin affärsreseplattform, TripSource, med molnbaserade rösttjänster. Det betyder att affärsresenärer kan använda de  praktiska röststyrda resetjänsterna på alla enheter med Alexa, exempelvis Amazon Echo, Echo Plus eller Echo Dot, och på alla smarttelefoner med Alexa-appen.

–Vi vill erbjuda affärsresenärer tillgång till reseinformation via deras favoritverktyg och -enheter oavsett var de befinner sig, på kontoret, hemma eller på språng, säger Yannis Karmis, Senior Vice President of Product Planning and Development. 

BCD anlitade ett team bestående av rösttjänstdesigners och -tekniker för att förmänskliga tjänsterna. I BCD:s TripSource omfattar Alexas intelligenta kommunikation inte bara mejl utan nu kan man även lägga till ”smeknamn” i den röststyrda assistenten – så att hela familjen kan hålla sig uppdaterad. Till exempel kan barnen säga: ”Alexa, fråga TripSource när mammas flyg landar”, och då kan systemet identifiera mamma.

Nyligen genomförda undersökningar pekar på att människans interaktion med röstigenkänningsprogram står inför en explosion. År 2020 kommer över 200 miljarder sökningar i månaden att vara röststyrda enligt rapporten ”The State of Voice in Travel” från Phocuswright som publicerades i juli 2018. Sextio procent av resenärerna i USA använder redan röststyrning för att få tillgång till personlig information.

Allt eftersom tjänsten utvecklas kommer BCD att utöka med röststyrda planerings- och bokningstjänster, inte bara via Alexa utan även via andra röststyrda assistenter som Google Assistant och Apples Siri. Företaget kommer att fortsätta leverera via dessa assistenter året ut och även nästa år.



 

Om BCD Travel
BCD Travel hjälper företag att få ut det bästa av den tid de lägger på sitt resande. För företagens rese- och upphandlingsansvariga innebär det att BCD ger dem råd om hur de kan skapa värde i sina reseprogram. 
 www.bcdtravel.com
 
Om BCD Group

BCD Group består av BCD Travel (affärsresebyrå), Travix (onlineresebyrå: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen och Vayama), Park ‘N Fly (parkeringstjänst), Airtrade (seat consolidation och fulfilmenttjänster). BCD Group har över 14 500 medarbetare och bedriver verksamhet i 109 länder med en omsättning på totalt  27,9 miljarder USD, varav 10,4 miljarder USD från partnerförsäljning. 
 www.bcdgroup.com.

 

Av: Annika Rådlund Källa: BCD Group
Foto: Getty Images