Rosa champagne i limiterad utgåva
11 Feb 2020
En roséchampagne får vanligtvis sin färg genom att man tillsätter lite rött vin med socker och jäst efter degorgering. Champagne är ett av de få vinområden i världen där det är tillåtet att tillverka rosé genom att tillsätta rött vin.
Detta vin är gjort enligt traditionell metod där vinet har fått sina bubblor via en andra jäsning på flaska.
Den unika blandningen av både friska vita viner och komplexa röda viner gör att roséchampagne passar att serveras tillsammans med kött, fisk, skaldjur, veganskt och vegetariskt. Samt förstås som aperitif och till desserter - som exempelvis intensiv ost och frisk sorbé.
I Champagne är roséchampagne endast 10% av den regionala champagneproduktionen.
– Populariteten och efterfrågan på Moët & Chandons Rosé Impérial har ökat drastiskt de senaste 20 åren. I början av 2000-talet bestod Moët & Chandons roséchampagne endast av 2-3% av champagnehusets totalaproduktion. Idag, när roséchampagne representerar 10% av den regionala produktionen, har champagnehusets produktion av roséchampagne överstigit 20%, säger källarmästare Benoît Gouez.
För att hedra hantverket och produktionen av just roséchampagne så lanserar Moët & Chandon årligen sin Rosé Impérial Limited Edition i en specialdesignad förpackning. I år är det första gången champagnehuset hyllar dominansen av Pinot Noir-druvorna. Detta illustreras genom ett konstnärligt pendeldrag på förpackningen, som dels symboliserar konsten att framställa Moët & Chandons champagne, men också kontrasten mellan den dramatiska mattsvarta färgen på Pinot Noir-druvorna och roséchampagnens rosa nyans.
Mellan 15 januari till 31 mars finns Moët & Chandon Rosé Impérial samt Brut Impérial i limiterade förpackningar tillgängliga i Systembolagetsordinarie sortiment.
Käll: LVMH, Moët Hennessy och Systembolaget
11 Feb 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"