Danska Grönt lanserar växtbaserade färdig-rätter i Sverige
3 Okt 2021
Bakom varumärket Grönt står koncernen Tasteful Foods som vill driva denna utveckling framåt och går därmed in på den växtbaserade marknaden i Sverige med fyra måltidsrätter; lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry.
– I grund och botten handlar det om att göra något som smakar gott. Jag tror att många fortfarande tänker på linsbullar och rödbetsbiffar när de pratar köttfria måltider. Så vår utgångspunkt var att göra växtbaserade, välsmakande versioner av välkända favoriträtter som lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. Vår data visar att det är de mest populära rätterna i Norden just nu, säger Anders P. Christensen, grundare av Tasteful Foods.
Tasteful Foods har därför i samarbete med ett team av gourmetkockar ägnat ett år åt att utveckla rätterna och få ihop de goda och välbekanta smakerna på bästa sätt. Under våren lanserades Grönt framgångsrikt i Danmark och Norge, nu är det dags för Sverige och Finland.
Med lanseringen på den svenska och finska marknaden är Grönt det snabbast växande växtbaserade livsmedelsvarumärket i Norden. På mindre än ett år säljs deras produkter i över 3000 butiker.
Produktförpackningarna är gjorda av återvunna flaskor och plastförpackningar och är tillverkade av företaget Faerch, som 2020 vann priset Plastprisen för sin innovativa lösning. Plastprisen är en årlig utmärkelse som tilldelas en aktör inom danska plastbranschen som stått för extraordinära prestationer.
Om Tasteful Foods
Tasteful Foods producerar lättillgängliga matprodukter under varumärkena Food Collective, Tasteful och Grönt bland andra. Via sina varumärken säljs idag Tasteful Foods produkter i över 7000 butiker i Norden. Företaget samarbetar med ett stort antal av de största kedjorna och butikerna – inklusive ICA Sverige, Axfood Sverige, Convini Sverige, Coop Sverige, COOP Danmark, Salling Group, COOP Norge och Reitangruppen i Danmark, Norge och Sverige och Kesko i Finland.
3 Okt 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"