Årets Blossa är i år inspirerad av en europeisk stad
29 Sep 2021

Staden Valenca stoltserar med vackra apelsinodlingar och glöggen fått en smakrik fusion av traditionella glöggkryddor och apelsinens sötma och friskhet.
Blossa 21 är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, med smak av färska ekologiska apelsinskal och och apelsinblom.
– Runt Valencia finns vackra fält med apelsinträd och härifrån har vi köpt in färska ekologiska apelsiner som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion som utgör basen. Det kombineras i sin tur med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex karaktär. Den söta och friska smaken balanseras med en hint av beska som slutligen gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Flaskans design hämtar inspiration från fruktens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Illustrationerna för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattorna som pryder stadens gator. En konstform man i Valencia refererar till som Azulejo. Den guldfolierade siffran “21” är en historisk referens till hur de valencianska apelsinerna sveptes in med papper stämplat med guldmotiv för att locka konsumenter. Bakom designen står Scandinavian Design Group Norge som har gjort sin första design för Blossa årgångsglögg detta år.
Tre serveringstips från Chief Blender Åsa Orsvärn:
Garnera Blossa 21 med en apelsinskiva med skal.
Blossa 21 kan även avnjutas som en uppfriskande apelsindessert. Skala färska, söta apelsiner och skiva dem tunt. Lägg ut på ett fat och häll sedan på Blossa 21. Låt de dra någon timme och servera sedan med en god vaniljglass. Servera gärna Blossa 21 med lite spanska saltade mandlar, gärna Marconamandlar.
Om Blossa Årgångsglögg:
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Indien, Italien, Hawaii och Marocko.
Av: Annika Rådlund Källa: Blossa
Foto: Susanna Blåvarg
29 Sep 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Fyra av tio tycker att det är viktigt med en central arbetsplats
För en majoritet är det idag ganska oviktigt att arbeta mitt i stan, men fyra av tio föredrar fortfarande ett centralt läge. Främsta anledningen är att kunna uträtta ärenden i anslutning till jobbet.
-
Mer trä i city
"Vill man ha en personlig touch på lokalerna och det är extra viktigt att det stämmer överens med ens egna varumärke"
-
Snabblagad Chimichurrikyckling av fredagskocken Mattias Larsson
Kyckling med chimichurri och kryddiga rotsaker
-
STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem invigd
"Det känns som vi kompletterar utbudet i Järvsö och Hälsingland på ett fint sätt"
-
Unik rätt skapad av Jessica Frej hos IKEA
"Den är varm, mättande och samtidigt frisk och fräsch och en ganska ovanlig kombination"
-
Samsung lanserar en AI-driven mat- och recepttjänst
"Samsung Food använder avancerade AI-funktioner för att ge en skräddarsydd allt-i-ett-matupplevelse"
-
Två matgrossister till Väla Södra i Helsingborg
Det är Wihlborgs som har skrivit kontrakt med två nya hyresgäster i fastigheten Rubinen 1.