Fler restaurangkoncept sökes till Borås
28 Feb 2020
Nyligen genomfördes en workshop med delar av Borås fastighetsägare och krögare där man tillsammans diskuterade restaurang, nöje och café utbudets vidareutveckling. Workshopen utgick utifrån Mind Retails kartläggning av Food & Beverage i Borås där Sargon, en utav rådgivarna på Mind Retail gjort djupintervjuer med stadens krögare.
– Jag har intervjuat personer som är verksamma och driver restauranger i Borås i syfte om att få en helhetsbild av hur restaurangbranschen mår i Borås och vilka möjligheter som finns för utveckling. Jag är positivt överraskad av högsta nivån med tanke på stadens storlek. Bra aktörer med hög ambitionsnivå och som tänker rätt när det gäller koncept, kvalité och personalutveckling. Men det finns också stor utvecklingspotential fortsatt i koncept som håller lägre nivå och skulle behöva uppgraderas, säger Sargon Yan, Project Manager på Mind Retail
Resultatet av Sargons kartläggning resulterade i en rad olika slutsatser. Bland annat att staden saknar koncept som family dining och fun dining som ska få Boråsare och besökare att vistas och äta på eftermiddagar och kvällar under vardagar. Tillföra mer av lounge miljöer, mellantinget av nattklubb och vitaduken trerätters. Fler uteställen för vuxna där man kan ses och umgås istället för att träffas hemma.
–Utav befintligt utbud ser vi uppgraderingar inom segmentet fast-food till 2.0. Utveckla och konceptualisera pizzan, kebaben och korven så som Tugg och Hells Burger i Borås är lyckade exempel på.
Workshopen med krögarna och fastighetsägare anses vara ett viktigt delmoment för vidareutvecklingen av utbudet i Borås.
–Samverkan och en ökad förståelse för parternas båda ingångslägen kommer med förhoppning leda till fler spännande koncept på sikt.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Borås City
28 Feb 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"