Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Fem nya resetrender 2024

 
Fem nya resetrender 2024
Undersökningen Unpack ’24 från Hotels.com har 20 000 svarande från 14 länder. Nu meddelar de resultatet som visar resetrenderna för 2024. Unpack ’24 innehåller fem nya restrender, i ett brett spann från alkoholfria resor till turnéturism.

Den nya undersökningen visar bland annat hur viktigt det är med en mängd olika vibes när de letar efter hotell, från ”modern” och ”industriell” till ”retro”, ”futuristisk” och ”Hollywood”. Svenska resenärer säger att det som främst bidrar till ett hotells övergripande vibe är kundservicen (40%), vilket överträffar ett hotells interiör (36%), belysning (27%) och musik (23%). Mer än tre av fem svenskar (68%) skulle till och med betala mer för att bo på ett hotell med deras föredragna vibe.
 – På Expedia Group har vi omfattande resedata som vi använder för att förbättra och skapa upplevelser för våra resenärer på Hotels.com. Insikterna som presenteras i Unpack’24 formar reseprognosen vilket möjliggör för våra resenärer att vara första med att upptäcka och boka de mest eftertraktade resorna innan de blir omåttligt populära. Från alkoholfria resor till Taylor Swift och Beyoncé-konserter och puppymoons, ser vi trenderna som formar reselandskapet 2024, säger Jon Gieselman, president för Expedia Brands. 

Fem nya resetrender 2024:

Streamingturismen fortsätter:
Trenden att vända sig till TV-serier och filmdukarna för reseinspiration visar inga tecken på att sakta ner under 2024. Mer än hälften av svenskarna (55%) har sökt efter eller bokat en resa till en destination efter att ha sett den i en TV-serie eller film. Dessutom menar 25 % att serier har ännu större inflytande på deras resplaner än tidigare. 

Turnéturism:
Under 2023 hade världsturnér som ”Eras” och ”Renaissance” stor kulturell påverkan. Nu förutspår Hotels.com att turnéturistandet kommer att fortsätta växa även under 2024. Hela 42 % av svenskarna är mer benägna att åka på en resa för att se en konsert i år än året innan. Över 80 % säger att de nu är mer benägna att resa till en konsert utanför sin egen stad.

Alkoholfritt:
Fler hoppar på vita månader som ”Dry January” och ”Sober October” och det är tydligt att en låg- eller alkoholfri livsstil blir allt vanligare, något som även speglas i resebranschen. Nästan hälften av svenskarna (45%) är intresserade av att bo på ett hotell som erbjuder lättillgängliga alkoholfria dryckesalternativ. En tredjedel (34%) säger att den främsta anledningen till att dricka mindre alkohol på semestern är av hälsoskäl.

Viktigt med vibes:
Utöver bekvämligheter och antalet stjärnor, har ett hotells vibe eller atmosfär blivit allt viktigare när resenärer väljer vilket hotell man ska bo på. Gästrecensioner med ordet ”vibe” har i genomsnitt ökat med 1,090 % jämfört med föregående år, och 9 av 10 svenska resenärer anser att viben på ett hotell är viktig när de bokar.   

 ”Go-ccassions” – resor för att fira:
Puppymoon med valpen, första-dejten-årsdagar och middagsdejter är på agendan för resenärer 2024, när svenskarna går all-in för att hitta fler tillfällen att boka en resa. En fjärdedel (24 %) av svenskarna planerar att göra fler resor med familj och vänner nästa år än under 2023. Utöver viktiga födelsedagar (44%) och årsdagar (28%) är arbetsrelaterade händelser en av de mest populära anledningarna till att åka på en resa. Svenskar skulle boka en weekendresa för att fira ett nytt jobb (18%), att man gått i pension (16%) eller fått en befodran (15%).





Av: Annika Rådlund Källa: Hotels.com