Rekordförsäljning av alkoholfri öl i Sverige
23 Aug 2019
Det känns som en svunnen tid då det enda alkoholfria ölet var en blek lager. I takt med att bryggprocesserna har utvecklats och intresset från konsumenterna ökat finns nu många sorters öl i alkoholfria versioner, som IPA, pale ale, suröl och till och med stout. Detta gör det också mer spännande att matcha olika sorters öl till olika maträtter.
Människors intresse för träning, kosthållning och hälsa ger självklart avtryck även på dryckesbranschen, vilket är en bidragande anledning till att det alkoholfria ölet utvecklas så starkt.
-Vi får hela tiden starka signaler om att alkoholfritt vinner i olika sammanhang där konsumenten vill kunna njuta av den goda smaken av öl men inte vill ha alkoholen, säger Karin Atterfors, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige.
Numera finns också flera sätt att brygga alkoholfri öl. Om man kokar bort alkoholen kan man förlora mycket smak. I stället bryggs en starköl som sedan vakuumdestilleras, vilket är en snällare process som gör att mycket mer av smakerna lever kvar i ölet. Det går också att avbryta en kalljäsningsprocess så att smakerna har fått mogna men utan att alkoholen har utvecklats. Ett av företagets senaste skapelser är Brooklyn Special Effects, en torrhumlad lager. Där vörten kylts ner och fått jäsa vid låg temperatur till den når rätt alkoholhalt, i detta fall 0,4%.
På Carlsberg Sverige finns stora ambitioner att utveckla den alkoholfria ölkategorin ytterligare. På experimentbryggeriet Backyard i Falkenberg utvecklades det till exempel en alkoholfri kaffe/vanilj imperial stout för Ölets Dag i somras.
Av: Annika Rådlund Foto: Carlsberg
Källa: Carlsberg /Delfi. Preliminär Delfidata, Jan-Juli 2019, Totalmarknaden (Total Detalj/Servicehandel, Total Systembolaget, Total HoReCa)
23 Aug 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"