Årets Smak 2019 är : hetta!
28 Sep 2018
Arla har gjort ett omfattande researcharbete samt intervjuer med externa experter, egna kockar och sensoriker, - och deras analys visar att heta smaker som exempelvis nya sorters chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019. Förutom att sprida kunskap om dessa råvaror och smakpaletter vill de inspirerar hur man kan både förhöja och dämpa heta smaker med hjälp av mejeriprodukter genom tips, råd och härliga recept.
Satsningen handla om att öka kunskapen om smak bland proffs och konsumenter..
- Arla har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Året Smak. Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst på högsta nivå hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen såväl som matintresserade konsumenter. Och konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer vilket känns extra kul, säger Inger Myresten, Marknadschef på Arla Sverige Foodservice.
Inom konceptet för Årets Smak har de valt att fokusera på en trend som kommer påverka våra smakupplevelser extra mycket under det kommande året. Trenden analyseras och kommer att presenteras i form av lättförståeliga smakpaletter och speciellt framtagna recept inom både mat och dessert under året. Ambitionen är att fler, på ett djupare plan, ska kunna förstå hur smak fungerar och bidra till matglädje och experimentlusta.
Hetare kryddning ligger i grund för valet av Årets Smak
Trendanalysen visar att heta smaker som chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019. Man menar att under 2010-talet har vi vant oss vid att använda hetta i maten. Smaksättare som sambal, sriracha och jalapeño har gjort oss vana vid mer styrka än vad som traditionellt funnits i det svenska köket. Under nästa år kommer vi fördjupa vår kunskap om hetta och se helt nya spännande smakkombinationer.
Under året kommer det att presenteras fyra fokusområden inom hetta: peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter). I samband med varje fokusområde lanseras en smakskola, smakpalett, recept och annat inspirationsmaterial .
Av: Annika Rådlund Källa: Arla
Foto: Arla och Tia Hellén
28 Sep 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Fyra av tio tycker att det är viktigt med en central arbetsplats
För en majoritet är det idag ganska oviktigt att arbeta mitt i stan, men fyra av tio föredrar fortfarande ett centralt läge. Främsta anledningen är att kunna uträtta ärenden i anslutning till jobbet.
-
Mer trä i city
"Vill man ha en personlig touch på lokalerna och det är extra viktigt att det stämmer överens med ens egna varumärke"
-
Snabblagad Chimichurrikyckling av fredagskocken Mattias Larsson
Kyckling med chimichurri och kryddiga rotsaker
-
STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem invigd
"Det känns som vi kompletterar utbudet i Järvsö och Hälsingland på ett fint sätt"
-
Unik rätt skapad av Jessica Frej hos IKEA
"Den är varm, mättande och samtidigt frisk och fräsch och en ganska ovanlig kombination"
-
Samsung lanserar en AI-driven mat- och recepttjänst
"Samsung Food använder avancerade AI-funktioner för att ge en skräddarsydd allt-i-ett-matupplevelse"
-
Två matgrossister till Väla Södra i Helsingborg
Det är Wihlborgs som har skrivit kontrakt med två nya hyresgäster i fastigheten Rubinen 1.