Årets Blossa - med inspiration från Amalfikusten
18 Sep 2018
Längs serpentinvägar, branta bergssidor och vidsträckta citronlundar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak: den italienska Amalfikusten. Årets glögg har smak av Limoncello (en likör gjord på citron) och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika.
Amalfikusten kallas med rätta La Divina Costiera – den gudomliga kusten. I regionen växer stora, solmogna Ovale di Sorrento, citronerna som utgör grunden i tillverkningen av Limoncello. Dessa unika citroner med lägre syrlighet ger årgångsglöggen en frisk smakton som kompletteras med rosmarin, timjan och basilika – kryddor som förknippas med värme, hav och soldränkta landskap.
– Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Flaskans turkosa nyans för tankarna till det glittrande medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på Blossa 18 di Limone. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Blossa 18 di Limone finns i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 110 kronor.
Om Blossa Årgångsglögg
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, England och Indien.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Blossa
18 Sep 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"