Hotellet lanserar body scrub på räddat kaffe
14 Maj 2019
I samarbete med Clarion Hotel Stockholm har de tre entreprenörerna Joakim Lindström, Emilie Loman och Pelle Backlund utvecklat Coffeemagic, en ekologisk och hållbart producerad body scrub där miljövänligt möter lyx. Produkten lanseras på Stockholm Beauty Week den 14 maj klockan 13.00 och kommer i början exklusivt att säljas på hotellets spa, Element spa från och med 17 maj.
Coffeemagic innehåller endast naturliga ingredienser och huvudingrediensen är räddat kaffe från Clarion Hotel Stockholm. Sverige är ett av de länder som konsumerar mest kaffe i världen, och istället för att Clarion Hotel Stockholm ska slänga en stor mängd kaffesump förlängs kaffets livslängd med body scruben. Förutom räddad kaffesump från hotellet innehåller produkten enbart naturliga ingredienser som kokosolja, farinsocker, mjölksyra, e-vitamin och pepparmyntsolja och är snäll både mot djur och natur.
- Vi ville på något sätt bidra till att göra skillnad för miljön, och när vi kom i kontakt med Clarion Hotel Stockholm som ville ta vara på deras kaffesump föddes idén att skapa en naturlig, ekologisk och vegansk skönhetsprodukt, helt fri från plast, säger Joakim, Emilie och Pelle.
Tillverkning och produktion av body scruben sköter trion helt själva, allt från insamling av kaffesump från Clarion Hotel till att tillslut designa och klistra på etiketter på skrubbens glasbehållare. De uppmanar dessutom kunderna att lämna in sin tomma glasburk på hotellet för att få 15 kronor rabatt på sitt nästa köp för att kretsloppet ska bli ännu mer hållbart.
Clarion Hotel Stockholm kommer att vara enda återförsäljaren av Coffeemagic fram till september 2019 när produkten kommer säljas hos fler återförsäljare. Hotellet har ett aktivt hållbarhetsarbete där minskat matsvinn ligger i fokus.
- Vårt hjärta bankar för människor, miljö och klimat och vi arbetar systematiskt för att minska vårt matsvinn. Just därför känns det väldigt bra att vårt kaffesump får nytt liv genom Coffeemagic och att vi får vara med att utveckla en hållbar spaprodukt, säger Björn Callin, General Manager på Clarion Hotel Stockholm.
14 Maj 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"