Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Sodexo förvärvar restauranggruppen K-märkt

 
Sodexo förvärvar restauranggruppen K-märkt–K-märkt kommer att få möjlighet att växa, utvecklas och servera långt fler måltider än vi kan på egen hand, säger Jens Dolk, medgrundare och vd för K-märkt. Här tillsammans med Peter Melin, vd Sodexo Sverige. Servicebolaget Sodexo förvärvar nu restauranggruppen K-märkt.  De finns idag på sex adresser i Stockholm, och planerar nu att växa till fler städer tillsammans med Sodexo.

K-märkt är prisade för sin goda, högkvalitativa mat och sina innovativa metoder för ökad hållbarhet och minskat matsvinn och Sodexo vill driva matomställningen och har ambitionen att bli ledande inom hållbar mat. Därför kraftsamlar nu servicebolaget i omställningen av sin egen matverksamhet.

–Vi driver förändring genom hur vi köper och lagar mat, vad vi erbjuder våra kunder och hur vi hanterar matsvinn. På Sodexo har vi redan kreativa och växtbaserade menyer och arbetar framgångsrikt för att minska svinnet. Med inspiration och innovation från K-märkt kommer vi att fortsätta utveckla våra befintliga materbjudanden i Sverige och göra god hållbar mat tillgänglig för fler, säger Peter Mellin, vd för Sodexo Sverige.

En nyckelingrediens i K-märkts prisbelönta arbete för ökad hållbarhet och minskat matsvinn är konceptet "Chef's Choice". I stället för en fast meny bestämmer kocken vad som serveras utifrån de råvaror som finns tillgängliga, vilket gör att menyn varierar från dag till dag, ibland även från timme till timme. På det sättet lyckas man rädda råvaror som annars skulle ha gått till spillo, och attackerar ett av matindustrins största hållbarhetsproblem – matsvinn.

–Sodexo delar vår ambition att förändra hur vi producerar och äter mat. K-märkt kommer att få möjlighet att växa, utvecklas och servera långt fler måltider än vi kan på egen hand, samtidigt som vi kan fokusera på det vi gör bäst – laga god och hållbar mat, säger Jens Dolk, medgrundare och vd för K-märkt.

Restaurang K-märkt startade sin verksamhet 2014. Grundarnas vision var att förena volym och kvalitet. ”Vi ska servera Sveriges bästa bricklunch – utan bricka”, sa de. Idag finns restauranggruppen på sex platser i Stockholm och förutom volym och kvalitet har hållbarhet blivit den viktigaste ingrediensen. Genom innovativa och kreativa metoder har K-märkt gått i bräschen för utvecklingen av hållbarhet inom restaurangbranschen i Sverige. 2018 utsågs K-märkt till Årets hållbara krog och under hösten 2023 nominerades de till Stora Turismpriset.

K-märkt kommer att fortsätta att vara ett eget varumärke och bolag och drivas av matprofilerna Jens Dolk, Hanna Normark och Daniel Roos. Övergången skedde den 30 november 2023.



Om Sodexo
Sodexo har verksamhet i 53 länder och 422 000 medarbetare servar 100 miljoner människor varje dag. Sodexokoncernen utmärker sig för sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster, FM-tjänster och lösningar för medarbetarförmåner. I Sverige har Sodexo 4200 anställda.




Av: Annika Rådlund Källa och foto: Sodexo