Ikonisk öl blir till konst
1 Dec 2017
Guinness Collection fokuserar på konst, musik och design som speglar
den mer lekfulla dimensionen av varumärket. Konceptet lanseras i
november 2017 och inriktar sig i ett första skede på konst.
Målet med Guinness Collection är att, med ölets klassiska utseende som verktyg, göra moderna konstnärliga tolkningar av Guinness. Inför lanseringen har man samarbetat med Radar Collective och låtit tre svenska konstnärer och designers göra sin egen tolkning av två teman - kontraster och möten - som är hämtade från Guinness.
Inför premiären är det konstnärerna Cajsa Wessberg, Johanna Burai och Bim Eriksson, som tagit fram de första verken. De har skapat konst som uttrycker kontraster och möten från sitt eget liv, bygger på saker de har upplevt och människor som har inspirerat dem eller drömmar de vill uppfylla.
– Design och konstnärliga uttryck är en central del av Guinness historia. Våra teman, konstraster och möten, tar sitt avstamp i Guinness värld, där de symboliserar allt ifrån ölets färgskillnader – den klassiska svarta stouten med vitt skum – till mötet mellan människor. Det har varit fantastiskt kul att se dem komma till liv i konstnärernas verk, säger Rikard Norman, varumärkeschef för Guinness i Sverige.
Verken blir en del av den tillfälliga samlingen ”Guinness Collection”, som ställdes ut under en gemensam vernissage tillsammans med Radar Collective och Guinness igår, den 30 november.
Kopior av konstverken kommer även att auktioneras ut under musikhjälpen i Umeå 11–17 december.
En ikonisk öl blir till konst
Guinness är ett av världens mest ikoniska öl med historia från 1759. Guinness typiska svartvita utseende är en symbol för dess kvalitet och arv. Med Guinness Collection används det klassiska utseendet som verktyg för att genom musik, konst och design skapa plats för Guinness i de nya generationerna.
www.carlsberg.se
Målet med Guinness Collection är att, med ölets klassiska utseende som verktyg, göra moderna konstnärliga tolkningar av Guinness. Inför lanseringen har man samarbetat med Radar Collective och låtit tre svenska konstnärer och designers göra sin egen tolkning av två teman - kontraster och möten - som är hämtade från Guinness.
Inför premiären är det konstnärerna Cajsa Wessberg, Johanna Burai och Bim Eriksson, som tagit fram de första verken. De har skapat konst som uttrycker kontraster och möten från sitt eget liv, bygger på saker de har upplevt och människor som har inspirerat dem eller drömmar de vill uppfylla.
– Design och konstnärliga uttryck är en central del av Guinness historia. Våra teman, konstraster och möten, tar sitt avstamp i Guinness värld, där de symboliserar allt ifrån ölets färgskillnader – den klassiska svarta stouten med vitt skum – till mötet mellan människor. Det har varit fantastiskt kul att se dem komma till liv i konstnärernas verk, säger Rikard Norman, varumärkeschef för Guinness i Sverige.
Verken blir en del av den tillfälliga samlingen ”Guinness Collection”, som ställdes ut under en gemensam vernissage tillsammans med Radar Collective och Guinness igår, den 30 november.
Kopior av konstverken kommer även att auktioneras ut under musikhjälpen i Umeå 11–17 december.
En ikonisk öl blir till konst
Guinness är ett av världens mest ikoniska öl med historia från 1759. Guinness typiska svartvita utseende är en symbol för dess kvalitet och arv. Med Guinness Collection används det klassiska utseendet som verktyg för att genom musik, konst och design skapa plats för Guinness i de nya generationerna.
www.carlsberg.se
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Carlsberg
1 Dec 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Thilda Mårtensson ny köksmästare på Julita Wärdshus
Tar över efter Bocuse d’Or Europe-medaljören Gustav Leonhardt
-
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål skapar moderna klassiker för krogen
-
Årets bästa öl och whisky
Här är hela listan:
-
Nu öppnar Clarion Hotel Malmö Live nya restaurangen Grand Italian
"Vi har längtat efter att äntligen få öppna vår skybar igen efter renovering"
-
Ruth Weldergiorgis utsedd till världens bästa konferenskock
"För mig blir det ett sätt att visa vad som går att göra"
-
Mackrecept: Smakrika Italienaren
Grillad macka med kyckling, mozzarella och parmesan
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok