Så dyr blir inflationspizzan
14 Okt 2022
–Allt har blivit dyrare för pizzerian, inte minst el till ugnen och ingredienserna, och det är utgifter som restaurangen inte kommer undan. För att klara ekonomin och kunna betala räkningarna måste bagaren antingen höja priserna eller sänka lönekostnaderna alternativt hitta helt nya intäktskällor, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
När Stockholms Handelskammare räknar på en vanlig Vesuvio visar det sig att pizzapriset kommer att öka från 120 till 135 kronor för pizzerian ska klara av de ökade kostnaderna och inte behöva säga upp personal. Skulle pizzaförsäljningen sjunka som en följd av höjda priser måste pizzan bli ännu dyrare. Om försäljningen minskar med 10 procent måste en Vesuvio kosta närmare 150 kronor för att kompensera för bortfallet.
–När priserna går upp, i kombination med smalare plånböcker hos kunderna, kommer företagen att sälja mindre. Det leder till att bagaren måste höja priset ytterligare för att kompensera för den minskade försäljningen. Det blir lätt en negativ spiral av prishöjningar som riskerar att sluta i konkurs om inte pizzerian kan få ner kostnaderna eller hitta nya inkomster, säger Stefan Westerberg.
Inflationen drabbar nu alla branscher och kan leda till en försämrad ekonomi som sträcker sig långt utanför pizzerians väggar. De stöd som aviserades under valrörelsen är fortfarande inte på plats.
–Trots att alla partier var överens om att det krävs stödåtgärder för exempelvis höga elpriser vet vi fortfarande inte när stöden kommer eller hur stor den blir. Det riskerar att leda till en onödigt stor försiktighet bland hushåll och företag som kan leda till att nedgången blir djupare och kommer snabbare, säger Stefan Westerberg.
–Risken är stor att det blir värre innan det blir bättre och inflation är något av det värsta ett lands ekonomi kan råka ut för. Vi riskerar att ha en smärtsam process framför oss där företag kan gå omkull och människor bli arbetslösa, säger Stefan Westerberg.
14 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"