Nytt forskningsprojekt ska utveckla framtidens växtbaserade vardagsmat
3 Dec 2021
Trots att efterfrågan och utbudet av växtbaserad mat ökar är få produkter idag baserade på svensk råvara och förädlingsledet till texturerat protein saknas helt i Sverige. Därför genomför nu Vinnova en satsning på innovationer för förädling av växtbaserade råvaror som ska bidra till att stärka svensk livsmedelssektors konkurrenskraft. Samarbetet mellan Orkla, Lantmännen och RISE för att utveckla nästa generations växtbaserade livsmedel är ett av totalt 17 utvalda projekt som nu fått finansiering av Vinnova.
De menar att framtidens hållbara och hälsosamma matvanor medför ett ökat intag av växtbaserade produkter. Detta kräver både forskning och utveckling, och involvering av industrin för att få genomslag i konsumentens vardag. RISE bidrar med forskning och utveckling och knyter projektet till befintliga kompetenscentrum för att utveckla nästa generation av växtbaserad vardagsmat.
- Vi behöver skapa attraktiva alternativ som samtidigt är hälsosamma. Jag hoppas att vi kan påverka hela den vegetabiliska värdekedjans förädling och utveckla nästa generations hälsosamma och hållbara svenska matprodukter, säger Anders Högberg, forskningschef, på Orkla Sverige.
- Gröna proteiner är ett viktigt forsknings- och utvecklingsområde för framtiden. När allt fler väljer en varierad kost där de vegetariska alternativen får ta större plats blir det viktigt att utveckla produktutbudet, både vad gäller smak, textur och näringsinnehåll. Alla dessa egenskaper och miljövinster finns att hämta i svenska råvaror som behandlas på rätt sätt, säger Karin Arkbåge, projektledare livsmedelsforskning på Lantmännen R&D.
Den växtbaserade vardagsmaten måste utvecklas vidare både ur klimathänsyn och ur näringssynpunkt, till exempel med avseende på innehåll av järn och andra viktiga mineraler. Produkterna som tas fram inom ramen för projektet kommer att vara de första att både baseras helt på svenska råvaror (ärta, havre, vetegluten) och att helt förädlas och produceras i Sverige.
3 Dec 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"