Nyöppnade Aira är utsedd till Årets affärskorg 2020
30 Nov 2020
Tommy Myllymäki och Svenska Brasserier öppnade under våren 2020 Aira, efter många års planerande och byggande. Restaurangen ligger i en nybyggd fastighet vid marinan ute på Biskopsudden, på Djurgården i Stockholm. Med Viktor Westerlind och Pi Li som kökschefer har Aira sin grund i nordiska råvaror och traditionella matlagningstekniker, men utöver det hittas här även smaksättningar och tekniker från Asien och andra delar av världen. Matupplevelsen beskrivs som innovativ och säsongsanpassad.
- Det känns jätteroligt att få ta emot detta pris, speciellt under ett år som detta! Aira öppnade mitt under en pandemi och då känns det så klart extra roligt att få denna utmärkelse redan under vårt första år, säger Tommy Myllymäki.
Priset Årets affärskrog har sedan 1983 delats ut, av Dagens industris magasin Di Weekend, till den restaurang som bäst lämpar sig för affärssammankomster i Sverige. Förra året tog den då nyöppnade söderkrogen Symbios hem utmärkelsen.
Göran Jonsson, krogredaktör på Di Weekend och ansvarig för juryarbetet inför Årets affärskrog anser att det inte är enbart maten som utgör en bra affärskrog utan också atmosfären och tillgängligheten.
- Vi är extra glada att kunna utse Aira till Årets affärskrog 2020, ett år som är så prövande för restaurangbranschen. Det är en stor investering i en svår tid och då är det glädjande att se att gästerna trots allt kommer och uppskattar det de får var med om. Aira är lyxkrog när det är som bäst.
På Aira finns två olika menyer, en avsmakningsmeny som ligger på 2500 kr, samt en à la carte meny med priser som sträcker sig mellan 250 kr till 850 kr. Istället för atttt endast ha en fast meny, som många andra fine dining-restauranger har, så har man valt att kombinera de två varianterna för att göra upplevelsen av att äta hos dem tillgänglig för fler. Tommy Myllymäki har tidigare sagt i en intervju att målet med Aira är att få gästen att känna att det är något de vill uppleva igen, att de vill komma tillbaka. De har sedan öppning riktat in sig på bland annat affärsgäster som vill komma och äta en vardagslunch, utan att det ska behöva ta så lång tid.
Motivering: "Med utsökt känsla för smaker bjuds i detta gastronomiska tempel en restaurangupplevelse av högsta klass"
Av: Annika Rådlund Foto: Gustaf Månsson
30 Nov 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"