McDonald’s öppnar flera nya restauranger
19 Nov 2020
Trots pandemin och ett tufft läge för restaurangbranschen så fortsätter McDonald’s att etablera nya restauranger på flera platser runt om i Sverige. Idag slår McDonald’s upp dörrarna till årets tredje nyetablering, en ny restaurang i Mörtlösa och under nästa år öppnar McDonald’s ett antal nya restauranger till exempel i Brunna Park och Bålsta, båda norr om Stockholm. Örnsköldsvik blir en ny ort för McDonald’s i mitten av 2021 och Gävle får ytterligare en restaurang under året. Etableringarna kommer innebära omkring 200 nya arbetstillfällen under 2021. Ambitionen är att växa med 30 till 40 restauranger under de kommande fem åren. Totalt kommer satsningen på nya restauranger att leda till nära 2 000 arbetstillfällen runt om i landet.
Den betydande expansionen av restauranger kommer leda till nya arbetstillfällen, där många ungdomar kommer att ha möjlighet att få den första viktiga raden i CV:t, där de i restaurangerna får möjlighet att utveckla viktiga färdigheter och erfarenheter.
- Vi har en ambitiös plan för att expandera i Norden och det är glädjande att vi kan fortsätta växa i Sverige. Vi ser stor marknadspotential i Sverige och med expansionen öppnar upp för flertalet nya arbetstillfällen i ett läge när samhället behöver det som mest och dessutom skapar vi fler goda matupplevelser för våra gäster, säger Andreas Larsson, etableringschef McDonald’s Sverige.
Just nu finns omkring 200 McDonald’srestauranger i Sverige.
De nya restaurangerna kommer att vara utrustade med modern teknik som ger gäster möjlighet att beställa mat genom digitala skärmar som skickar ordern direkt till köket. Maten tillagas direkt vid beställningstillfället vilket innebär både en godare matupplevelse för gästerna och minskat matsvinn med hela 20%. Dessutom kommer restaurangerna att erbjuda bordsservering som gör att även serviceupplevelsen blir ännu bättre.
- Det känns alltid fantastiskt att få öppna upp en ny restaurang och välkomna fler medarbetare och gäster. I år känns det extra bra då jobben har blivit färre i många branscher och stunderna av glädje har blivit ännu viktigare för människor. Ambitionen för de nya restaurangerna är att de ska vara moderna och tillgängliga för alla. Med det nya beställning- och tillagningssystemet tillagas maten direkt vid beställning och med bordsserveringen kommer våra gäster få en ännu bättre helhetsupplevelse, säger Joachim Knudsen, VD McDonald’s Sverige.
Samtliga restauranger som är en del av expansionen kommer också utrustas med laddstolpar.
Av: Annika Rådlund Källa: McDonald’s
19 Nov 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"