LG visar marknadens första hotell-TV med Apple AirPlay
2 Aug 2023
AirPlay kommer att vara tillgängligt för gäster på LG Pro:Centric Smart Hotel TV-apparater med start senare i år på utvalda hotell.
–Vi ser en allt större efterfrågan på tillgång till sina personliga mediaalternativ på den största skärmen, var de än befinner sig, säger Fredrik Lundqvist, Nordic Hospitality Sales, LG Electronics Nordic.
Han menar att det här är ett stort framsteg för underhållning på rummet inom rese- och hotellbranschen.
–Hotell som erbjuder den här funktionen kommer att ha ett övertag vad gäller att locka resenärer som använder Apple-enheter, vilket ökar gästnöjdheten samtidigt som det ger en verklig differentiering från lokal konkurrens.
LG Electronics och Apple har arbetat tillsammans för att säkerställa att AirPlay i hotell blir lika enkelt att använda som vid hemmabruk. Gästerna ansluter sin iPhone eller iPad säkert till LG:s smarta hotell-TV genom att helt enkelt skanna en unik QR-kod. Parning sker utan inloggningar eller lösenord och heller krävs nedladdning av en separat app. Det gör den nya lösningen till enkelt sätt för ett hotell att ge gästerna tillgång till sina personliga underhållningsappar och konton i respektive hotellrum.
AirPlay bygger på en grund av integritet och säkerhet och gör det möjligt för gäster att strömma, styra och dela video, foton, musik och mer från en iPhone eller iPad till en smart LG-TV. AirPlay ger användare tillgång till populära tjänster likt Apple TV+, möjligheten att repetera presentationer på affärsresan, samt tillgång till användarens privata mediebibliotek direkt i hotellrummet.
LG är den första bildskärmstillverkaren som bekräftar AirPlay-integration efter att Apple tillkännagav satsningen vid evenemanget WWDC23 (The Apple Worldwide Developers Conference). Tidigare i juli tillkännagav Apple att AirPlay kommer att bli tillgängligt för hotellverksamhet.
Tjänsten kommer att vara möjlig senare under 2023. AirPlay-funktionen kommer att finnas tillgänglig på 2023 LG smarta hotell-TV-apparater och på de senaste årens modeller.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: LG
2 Aug 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"