Hotellen i Stockholm dippade under sensommaren
6 Sep 2022
–Att hotellmarknaden i Stockholm dippar när resten av landet ökar är illavarslande och något vi får hålla ett öga på under hösten, säger Stefan Westerberg
Under sensommaren minskade intäkterna för stockholmshotellen med 5 procent jämfört augusti 2019, vilket var det senaste året som inte påverkades av pandemin. För hotell belägna utanför Stockholm var intäkterna däremot 37 procent högre, och snittet för samtliga hotell i Sverige var 18 procent högre intäkter än motsvarande månad 2019.
–Det kan ha varit den sista normala hotellmånaden på mycket länge. Hushållen kommer att dra in på semestrar och nöjen när konsumtionsutrymmet krymper, och företag tenderar att hålla igen på resor och konferenser under lågkonjunktur. Även hotellen drabbas hårt av kostnadsökningar och höjda elpriser. Det kan bli dystert för en näring som just kämpat sig genom pandemin, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
I Sverige uppgick de totala logiintäkterna till 2 538 miljoner kronor under augusti 2022. Det ska jämföras med 2 143 miljoner kronor i augusti 2019. Hotellen i Stockholm fick sammantaget in 885 miljoner kronor på logi under augusti månad 2022. För hotellen utanför Stockholm uppgick logiintäkterna till 1 654 miljoner kronor.
Intäktsökningarna var primärt en följd av högre rumspriser. Snittpriset för ett hotellrum i Sverige i augusti var 1281 kronor, vilket kan jämföras med 986 kronor för ett år sedan och 1085 kronor i augusti 2019.
–Hotellen påverkas av inflationen precis som många andra branscher och de ökade intäkterna är till stor del en priseffekt. De senaste fem månaderna har logiintäkterna varit högre än motsvarande period innan pandemin, säger Stefan Westerberg.
6 Sep 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"