Visit Stockholm får en miljon av Region Stockholm
17 Apr 2020

Därför har Tillväxt- och regionplanenämnden beslutat om att ge Visit Stockholm en miljon kronor ur hållbarhets- och skärgårdsanslaget till ett projekt som är till att för stärkta marknadsföringsinsatser för att främja besöksnäringen i regionen efter att coronapandemin är över. Visit Stockholm medfinansierar själva med samma belopp.
- Jag har vid flera tillfällen sagt att Region Stockholm kommer hjälpa näringslivet i den mån de kan under dessa kristider, och detta är ett av många initiativ som tas för att stärka upp bland olika branscher. Det är dock viktigt att påpeka att detta projekt är anpassat till de restriktioner som finns utifrån det smittskyddsläge som råder, och ska därför i första hand ses som ett förberedelsearbete inför tiden efter Corona. Vi måste ge företag möjlighet att så snabbt som möjligt återhämta sig efter krisen, säger Gustav Hemming (C) Tillväxtregionråd.
Han menar att besöksnäringen är viktig ur flera aspekter i Stockholm.
-Besöksnäringens kritiska läge är ett allvarligt hot mot integration och social sammanhållning, då många personer som arbetar på hotell och restauranger i Storstockholm har relativt låg utbildning och kan ha svårt att hitta nya jobb om de gamla försvinner. Dessutom är besöksnäringen viktig för Stockholmsregionens attraktionskraft och spelar en viktig roll för landsbygdens och skärgårdens näringsliv och arbetsmarknad.
Projektet ska bland annat:
Analysera och kartlägga den regionala och nationella marknaden, undersöka drivkrafter och målgrupper samt skapa relationsbyggande åtgärder tillsammans med näringen i hela Stockholmsregionen.
Skapa attraktionskraft och marknadsföra Stockholmsregionens utbud till i första hand de inhemska målgrupperna, med fokus på de som har naturupplevelser, kultur, måltidsupplevelser och familjeaktiviteter som främsta drivkrafter.
Sekundärt även locka besökare från närmarknaderna.
Lyfta fram besöksanledningar i form av Stockholmsregionens många aktörer inom segmentet ”bo, äta och göra”, och samtidigt förbättra målgruppernas kunskap om de stora möjlighetsutbud som finns på hemmaplan så att det skapar attraktionskraft för Stockholmsregionen.
Av: Annika Rådlund
- Jag har vid flera tillfällen sagt att Region Stockholm kommer hjälpa näringslivet i den mån de kan under dessa kristider, och detta är ett av många initiativ som tas för att stärka upp bland olika branscher. Det är dock viktigt att påpeka att detta projekt är anpassat till de restriktioner som finns utifrån det smittskyddsläge som råder, och ska därför i första hand ses som ett förberedelsearbete inför tiden efter Corona. Vi måste ge företag möjlighet att så snabbt som möjligt återhämta sig efter krisen, säger Gustav Hemming (C) Tillväxtregionråd.
Han menar att besöksnäringen är viktig ur flera aspekter i Stockholm.
-Besöksnäringens kritiska läge är ett allvarligt hot mot integration och social sammanhållning, då många personer som arbetar på hotell och restauranger i Storstockholm har relativt låg utbildning och kan ha svårt att hitta nya jobb om de gamla försvinner. Dessutom är besöksnäringen viktig för Stockholmsregionens attraktionskraft och spelar en viktig roll för landsbygdens och skärgårdens näringsliv och arbetsmarknad.
Projektet ska bland annat:
Analysera och kartlägga den regionala och nationella marknaden, undersöka drivkrafter och målgrupper samt skapa relationsbyggande åtgärder tillsammans med näringen i hela Stockholmsregionen.
Skapa attraktionskraft och marknadsföra Stockholmsregionens utbud till i första hand de inhemska målgrupperna, med fokus på de som har naturupplevelser, kultur, måltidsupplevelser och familjeaktiviteter som främsta drivkrafter.
Sekundärt även locka besökare från närmarknaderna.
Lyfta fram besöksanledningar i form av Stockholmsregionens många aktörer inom segmentet ”bo, äta och göra”, och samtidigt förbättra målgruppernas kunskap om de stora möjlighetsutbud som finns på hemmaplan så att det skapar attraktionskraft för Stockholmsregionen.
Av: Annika Rådlund
17 Apr 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
24 kockar vidare till kvaltävlingen i Årets kock -22
"I år har nivån varit väldigt hög och det gjorde det svårare än på länge för oss i juryn"
-
Vinn fina priser i vår tävling
Tävlingen pågår i två dagar
-
Miss Li lanserar ekologisk och vegansk cava
"Min cava är precis som jag"
-
Vinnare i kategorin ”Healthy food”
"Den här vinsten gör oss riktigt stolta"
-
Anna Westerberg blir ny hotelldirektör för Yasuragi
"Jag ser fram emot att utveckla nya hälsotrender, gästerbjudandet och destinationen Yasuragi"
-
Restaurangskifte på Åhléns city
Pane Fresco flyttar ut
-
Tillfällig bar i Hornstull - byggd av pärlplattor
"Vi älskar att utforska det nya, från bryggtekniker och smaker till konst och kultur"