Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Vinnare i Martin & Serveras årliga hållbarhetstävling

 
Vinnare i  Martin & Serveras årliga hållbarhetstävlingFr v: Caroline Berg, styrelseordf Axel Johnson AB och prisutdelare, Patrik Albertsen och Hanna Normark från K-märkt Garnisonen, Frida Rosenberg och Irene Simon Holm från Josefinaskolan i Märsta, Jonas Högberg och Jonas Kyrö från Atria samt Martin & Serveras informationschef Christina Gezelius Martin & Servera anordnar årligen hållbarhetstävlingen Utmaningen. 2017 års tävling hade temat hållbara idéer och vinnarna i ”Utmaningen 2017” korades igår den 29 mars vid en prisceremoni i samband med invigningen av Martin & Serveras nya lager i Enköping. 

Martin & Serveras årliga utmaning har som mål att lyfta viktiga frågor inom hållbarhet och ansvar. Tidigare tävlingar har rört frågor som mer mångfald, våga vegetariskt, minskat matsvinn och öka ekologiskt.

- Den här gången har Utmaningen handlat om idéer – goda idéer som förändrar och driver hållbar utveckling, berättar Christina Gezelius, informationschef på Martin & Servera. – Det är ett vidare tema än i tidigare tävlingar, eftersom vi upplever att synen på hållbarhet breddats, både i branschen och i vår egen verksamhet.

Josefinaskolan i Märsta, K-Märkt Garnisonen i Stockholm och leverantören Atria utsågs till årets vinnare.

Tävlingsklassen för kök/matsal inom vård, skola och omsorg vanns av Josefinaskolan i Märsta med motiveringen:
"Josefinaskolan visar stort engagemang för sitt miljöarbete. De involverar barnen i pedagogiska diskussioner kring hur matsvinnet uppstår och vad eleverna själva kan göra för att minska svinnet. 40 procent av inköpen är ekologiska och de planerar matsedel utifrån säsong. Tre dagar i veckan är det vegetariskt på menyn. Vi gillar naturligtvis också att de påpekar att genom att endast handla från en leverantör minskar deras klimatpåverkan"


Till vinnare i tävlingsklass Hotell/Restaurang/Café utsågs K-Märkt Garnisonen, Stockholm. Motiveringen löd:

"K-Märkt har vänt upp och ner på det mesta. Deras mål att motverka matsvinn har fått genomgripande konsekvenser i hela restaurangkonceptet. Det finns ingen meny. Maten till lunchen lagas inte i förväg. De köper produkter som vi leverantörer annars skulle tvingas slänga. Och på buffén står grönsakerna alltid först. Det finns en tanke med allt, och det ger gott resultat"



Vinnare i leverantörsklassen blev Atria.
  Förutom att hållbarhetsarbetet genomsyrar den befintliga verksamheten så arbetar Atria framtidsinriktat med hållbara innovationer i fokus.

- Vi är stolta över denna vinst. På Atria har vi ett omfattande hållbarhetsarbete och det känns så kul att det uppmärksammas och att vi vinner ett fint pris, säger Jonas Högberg Key Account Manager Martin & Servera. 

Atrias bidrag bestod bland annat av två högintressanta ämnen ”Alternativa proteinkällor” och ”Minskat matsvinn”. I en film ger Martin Skoglösa och Åsa Josell från Atria Sverige exempel på hur man arbetar med frågorna.

Martin & Servera motiverar vinsten så här:

"Atria arbetar med hållbarhetstänk genom hela livsmedelskedjan. De jobbar brett och de är inte rädda för nya tankar och utmaningar. Här finns ett brett engagemang, en vilja att tänka nytt och tänja på gränserna samt intresse för ny digital utveckling. Martin & Servera ser fram emot fortsatt spännande samarbete"

Här ser du filmen som var med i Atrias tävlingsbidrag

Om tävlingen Utmaningen
Sedan 2011 har Martin & Servera årligen anordnat en hållbarhetstävling för kunder och leverantörer med syfte att lyfta viktiga frågor inom hållbarhet och inspirera till förbättringar. Tidigare tävlingar har rört frågor som mångfald, vegetarisk mat och minskat matsvinn. 2017 var temat hållbara idéer och tävlingen var öppen för klasserna:
Kök och matsalar inom vård, skola och omsorg,
Hotell, restaurang och caféer
Leverantörer till Martin & Servera



Atria Scandinavia har varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Lagerbergs,  3-Stjernet, Ridderheims och TZAY.
Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, nio produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,5 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på ca 12,5 Mrd SEK. 


Av; Annika Rådlund Källa: Atria och Martin & Servera

Verksamheter till försäljning