Turismen till Sverige från Kina växer
18 Nov 2014
Kinesiskt resande till Sverige växer.
Enligt en marknadsanalys från VisitSweden kan en växande kinesisk medelklass utgöra en stark framtidsmarknad.
- För besöksnäringen är det otroligt viktigt att ta tillvara på potentialen, säger Visitas VD Eva Östling.
Turismen till Sverige genererar på årsbasis 106 miljarder i exportvärden. FN-organet UNWTO bedömer att värdet på den totala globala turismen förväntas öka med 66 procent fram till och med år 2030. Den stora ökningen förutspås komma från Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.
VisitSweden har i en marknadsanalys tittat på Kina. Antalet övernattningar i Sverige för resenärer från Kina har under detta år ökat med åtta procent.
- Det är positivt att Sverige har en god utveckling mot ett av länderna som spås stå för en stor del av det ökade resandet i framtiden. Nu gäller det att hitta vägar för att locka ännu fler, säger Eva Östling.
- Ett stort problem är så klart att anslagen till VisitSwedens marknadsföring i utland minskar i regeringens budget. Jämför man med våra nordiska grannländer har vi inte ens i närheten av samma resurser, säger Eva Östling.
Fortfarande görs 70 procent av resorna i Kina inom landet, men utlandsresandets andel ökar stadigt. 97 miljoner kineser reste utomlands 2013. Under 2013 reste nästan 8 miljoner kineser till Europa. Samma år gjordes 83 000 resor till Sverige, vilket är en ökning med 70 procent sedan 2008. Det innebär att Kina i dagsläget är en av Sveriges snabbaste utlandsmarknader.
- Det är en jättestor marknad och därmed finns också ett stort ekonomiskt värde i att lyckas på den, säger Eva Östling.
- Bara senaste månaderna har Aurora Sky Station, Abisko, pekats ut som världens bästa ljusupplevelse och Umeå som intressant kulturstad. Sverige har mycket som är attraktivt, men ännu mer finns att marknadsföra, säger Eva Östling.
18 Nov 2014
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"