Trendspaning om framtidens mötestrender
16 Nov 2021
Vi har gått från 80-talets bjudkonferens med fest och dans, till 90-talets åtstramning med regelverk och krav på mötestimmar. 00-talet var teambuildingens årtionde: tillitsövningar, ribbåt och bollhav. På 10-talet går vi från monolog till dialog, möteskultur blir ett begrepp och mötet ett ledarskapsverktyg. 20-talets möte domineras av digitalisering; teknik utvecklas i rasande fart och covidpandemin skyndade på.
Svenska Möten firar 40 år och har gjort en trendspaning över hur mötestrenderna ser ut, nu och i framtiden.
Hybridmöten är i en kraftig utvecklingsfas och Svenska Möten tror att vi kommer att se olika hybridmöten utvecklas. De kräver merplanering och logistisk finess, och det är en utmaning för mötesledaren att behandla alla deltagare likvärdigt.
Externa mötesrum är nästa trend just nu. Kontorsytorna krymper men behovet att samlas kvarstår. Det ger en ökad efterfrågan på superflexibla möteslokaler och företag kommer börja abonnera på syftesanpassade externa utrymmen.
– Mötesbokningarna har exploderat sedan Folkhälsomyndigheten gav klartecken att gå tillbaks till jobbet. Den ofrivilliga isoleringen har inte bara skapat ett behov av att träffas, det har inneburit att vi hunnit reflektera och lära oss nya beteenden. När den första glädjeyran har lagt sig kommer vi få se hur mötet reformeras och anpassas efter nya insikter och behov, säger Bibi Rydbacken, marknads- och kommunikationschef, Svenska Möten.
När det gäller framtidens möten ser man tre starka trender:
1. Regenerativa möten. I ett framtida regenerativt samhälle där allt är en del av ett evigt och hållbart kretslopp blir ”att regenerera”, dvs återskapa, ett centralt begrepp. Även mötesplanerare och mötesplatser måste se över hur mötet kan bli en del av detta kretslopp - hur de ska ge tillbaka och efterlämna ett positivt avtryck.
2. Anknytande möten. Framtidens möten kommer involvera alla våra sinnen för en förhöjd upplevelse och fördjupad anknytning inom gruppen. Upplevelser som involverar alla sinnen stärker relationer och är ett naturligt nästa steg för att bygga företagskultur och starka team.
3. Syftesdrivna möten. Vikten av ett tydligt syfte för varje möte har vi pratat om länge. Men nu höjs ribban. Hur är vi en del av det här mötet och hur ska vi bidra till det? är frågor som enskilda mötesdeltagare kommer ställa sig framöver vilket ställer högre krav på företagens mötespolicy och kultur samt den enskilda mötessamordnaren.
16 Nov 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"