Tommy Myllymäki och Jens Fager grundar ett nytt varumärke
9 Feb 2017

Kocken Tommy Myllymäki och designern Jens Fager grundar ett nytt varumärke för upplevelsen av mat och dryck.
Finess, respekt och elegans är ledorden bakom Nouie som introduceras genom att Tommy och Jens presenterar storyn, skisser och prototyper av produkter under vecka 6. Varumärket Nouie kommer att lanseras i höst.
Nouie kommer att stå för en elegans, lätthet och finess vid utvecklingen av de nya produkterna. Duon bakom varumärket kommer att utveckla, tillverka och sälja produkterna både genom egen webshop samt hos fysiska återförsäljare.
—Vi ser att det finns en plats för oss i ett segment som stagnerat. Med våra gemensamma erfarenheter av formgivning och köksmiljöer kommer vi att höja upplevelsen kring mat och dryck ytterligare, säger Jens Fager.
—Jag har känt att det vore härligt om det kunde vara gediget och elegant på samma gång, säger Tommy Myllymäki med sin stora erfarenhet av olika köksredskap. Nouie är just detta, gedigen elegans med finess och eftertanke i varje detalj.
Inspiration från mode och parfym
—Vi saknar finess och lätthet i produkterna man använder kring mat och dryck. Mycket av vår inspiration till varumärket kommer från mode och parfymindustrin. Kanske inte alltid att produkterna har hittat sin form där, men varumärket i stort, säger Tommy Myllymäki.
Nouie är modern elegans i köket, på det dukade bordet och vid picknicken. Produkter som kommer att göra upplevelser kring mat och dryck både enklare och mer lustfyllda.
—Det handlar om respekt mot produkter som man vill ta hand om för en lång del av livet, menar Tommy. Nouie är en bred satsning, från köket via det dukade bordet till picknicken. Den första serien består av stekpanna, stekverktyg, träredskap, salt och pepparkvarn, pincett och ett eget förkläde. Framgent kommer duon att lansera produkter tematiskt.
—Att utgå från ett givet tema gör det enklare att hålla fokus kring funktion och form i varje detalj, säger Jens Fager.
Vänner sedan barndomen
Tommy Myllymäki och Jens Fager är vänner sedan skoltiden i Katrineholm och har genom åren ständigt sökt möjligheter att samarbeta. Jens har bland annat utformat inredningen till Tommys restauranger och ritat presentationer i samband med den internationella kocktävlingen Bocuse d’Or där Tommy medverkat två gånger.
—Vi har genom alla våra samarbeten lärt känna varandra väl, konstaterar Jens Fager. Nouie har slipats fram under gemensamma semestrar, berättar Tommy Myllymäki. Nu blir varumärket verklighet och de båda hoppas bygga en sfär och filosofi där de får möjlighet att sprida sin stora kunskap om formgivning, material och matupplevelser ytterligare genom Nouie.
www.nouie.se
Av: Annika Rådlund
9 Feb 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Hotellen har tappat 12 miljarder på logiintäkter
Ny rapport från Stockholms Handelskammare
-
Trendspaning: Vintrenderna under 2021
"Bland dessa ser vi allt ifrån olika typer av druvor och tillverkningsprocesser till skildrande konsumentbeteenden"
-
Lanserar Spritz Mixer för alkoholfria drinkar
Låg sockerhalt och ett lågt kaloriinnehåll
-
Hotellen satsar på hybridmöten
"Vi ser en ökad efterfrågan av flexibilitet när man bokar möten och konferenser"
-
Mer svenskt vildsvinskött ska nå restaurangerna
"Våra ledord är att det ska vara så enkelt som möjligt – både för företag och jägare"
-
Tung start på året för restauranger
”Illa att omställningsstödet inte går att söka längre än till sista juli 2020”
-
McDonald’s Sverige lanserar burgare av 100% växtkött
"Det här är ett spännande test av en riktigt god burgare"