Stylthotell i Schweiz får UNESCOs arkitekturpris
28 Apr 2017
Spedition, som ligger i Thun ett par timmar från Gstaad, är inrymt i en byggnad som ursprungligen var en ostfabriks speditionscentral. Bakom utvecklingen står ett lokalt krögarteam med finansiering från Credit Suisse.
Som alltid har Stylt skapat ett koncept från grunden. I varje rum finns en unik samling av souvenirer inspirerade av speditörernas många resor - en lekfull koppling till byggnadens historia. Man har också lagt sig vinn om att bevara och synliggöra husets gedigna struktur, med grovhuggna takbjälkar som kontrast till badrummens eleganta glaslådor. Hela stämningen skiljer sig markant från den klassiska, präktiga schweizerstilen - här möts man av dunkel, atmosfärisk ljussättning, mättade färger och taktila inslag som sammet och läder.
Prix Versailles, som i år delas ut för tredje gången, är ett globalt arkitekturpris för hotell, butik och restaurang, som arrangeras av UNESCO (Förenta Nationernas specialorgan för utbildning, vetenskap och kultur). Syftet är att belysa kvalitet, kreativitet, hållbarhet och innovation i kommersiella miljöer och på sikt att utplåna vad som ofta upplevs som diametralt motsatta värderingar i kommersiell och kulturell arkitektur.
I årets jury sitter bl.a den japanska stjärnarkiteken Toyo Ito, modeskaparen Guo Pei, kocken Guy Savoy och filosofen Gilles Lipovetsky. Bland tidigare vinnare finns bl.a Alexander McQueens flagskeppsbutik i Paris, TOG Sao Paolo av Philippe Starck och femstjärniga Les Bains, också i Paris.
- Det här är ett kvitto på att de starkaste hotellupplevelserna är ett resultat av att man jobbar strategiskt med design," säger Erik Nissen Johansen, grundare och kreativ ledare på Stylt Trampoli. "Vi utgår alltid från platsen, byggnaden, det sociala och historiska sammanhanget, när vi skapar ett koncept, och det leder till meningsfulla upplevelser som håller länge - och det ger möjligheter att bevara kulturella och historiska värden.
Priserna kommer att delas ut vid en gala på UNESCOs högkvarter i Paris den 12 maj.
Stylt jobbar mot upplevelseindustrin, med fokus på hotell-, restaurang och turism. De arbetar gränsöverskridande med bland annat koncept-, varumärkes- och affärsutveckling, interiör arkitektur, design, kommunikation och marknadsföring.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Stylt Trampoli
28 Apr 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"