Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Stjärnkocken väljer Toonish – för haven och smaken

 
Stjärnkocken väljer Toonish – för haven och smaken

Detta är en annons av Hooked Foods AB.

Äta gott och rädda haven på samma gång? Inga problem. Magnus Åkerström, köksmästare på Teaterbaren och ledare för Stockholm Culinary Team, tycker att det aldrig har varit lättare att kombinera hållbarhet med fantastiska smakupplevelser. Nu har han infört den växtbaserade tonfisken Toonish på menyn. Resultatet: succé bland gästerna.

Tråkigt, svårt, smaklöst. Och blir man ens mätt?
De klassiska fördomarna mot växtbaserad mat börjar kännas lite 90-tal nu. Stjärnkock efter stjärnkock visar att det snarare är roligt, lätt och gott att äta hållbart.

En av dem är Magnus Åkerström, som verkligen brinner för att erbjuda klimatsmart mat.
– Jag vill inspirera andra, och visa att klimatsmarta råvaror och tillagningssätt inte är så svårt som man kan tro. Men framför allt vill jag ge gästerna en fantastisk matupplevelse, som dessutom är hållbar, säger han.

Magnus senaste kärlek är Toonish. Hundra procent växtbaserad, lik tonfisk i både smak och textur, men gjord på sojaprotein, veteprotein och alger. Framtagen av det nya, svenska foodtechbolaget Hooked Foods.
– Det är enkelt att smaksätta som man vill, utan att det ger en tråkig bismak. Det går att göra allt från en Skagen till en melted tuna. Än så länge har vi bara skrapat på ytan när det gäller allt som går att göra med Toonish, säger han.

Han poängterar framför allt just mångsidigheten. Att det inte bara är ytterligare ett veganskt alternativ, utan att det är en produkt som är god i sig själv och som lika gärna kan blandas med animaliska produkter.
Favoriten hittills är en Toonish-röra som han själv har komponerat.
– Där blandar jag ner Toonishen med egenslagen kikärtsmajonnäs, färsk hackad dill, gräslök, scharlottenlök och tångkaviar. Och så smakar jag upp det med lite kryddor och nypressad citronjuice. Även lite hetta!

Hooked Foods är de oerhört glada över hur Toonish har spritt sig på restauranger över hela landet.
– Vårt viktigaste mål är att ge haven och fiskarna en paus från överfiske och bottentrålning, och för att göra det måste vi erbjuda något som smakar minst lika gott. Det är fantastiskt att se hur Magnus och andra stjärnkockar tar till sig Toonish och skapar egna suveräna rätter av det. En bekräftelse på att vi lyckats och ligger rätt i tiden, säger Hookeds vd Tom Johansson.

Medvetenheten om situationen för klimatet, miljön och inte minst haven har vuxit rejält bland svenskarna, parallellt med matintresset. Allt fler efterfrågar växtbaserade alternativ till sina favoriträtter. Gästerna på Teaterbaren i Kulturhuset har tagit emot Toonish med öppna armar.
– De är förvånade över att det faktiskt är jäkligt gott. Och då pratar jag inte om veganerna, utan om gäster som bara vill göra ett aktivt, klimatsmart val från menyn. Väldigt rolig respons! säger Magnus Åkerström.

Trots att han inte fyllt 30 än har Magnus ett digert cv, med flera tunga priser, bland annat som Årets unga kock 2017. Förutom jobbet på Teaterbaren leder han Stockholm Culinary
Team som siktar på guld i Culinary World Cup 2022. En framtidsman som verkligen tror på en omställning inom matlagningen – och gläds åt branschens ökande medvetenhet.
– Den största förändringen just nu måste vara den snabba minskningen av plastmaterial, men också en större kunskap när det gäller att ta hand om matsvinnet, säger han.




Toonish

Toonish är en växtbaserad tonfisk gjord på sojaprotein, veteprotein och alger. Restaurangerna kan köpa Toonish Original, medan matkedjorna säljer färdiga mixer – Toonish Tomat, Toonish Tomat & Chili, Toonish Skagen, Toonish Curry och Toonish Mayo. Hooked Foods mission är att leda förändringen mot ett mer hälsosamt marint ekosystem. Nästa produkt att lanseras är den laxliknande Salmoonish.



Läs mer om Hooked Foods här.
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer