Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Sociala medier lyfter restaurang

 
Ronneby Café och Matsal satsar på sociala medier för att marknadsföra sin verksamhet. Med hjälp av Facebook, Instagram och Youtube når de nya kundgrupper.

- Det märks extra tydligt när vi har olika typer av evenemang. Då kommer det ofta långväga besökare, säger Ida Svensson.

 

Det är strax efter lunch och det sitter kvar några gäster vid borden när Ida Svensson och Håkan Palmqvist börjar förbereda inför kvällen då den lokala musikföreningen bjudit in artister.

Ida passar på att uppdatera såväl hemsidan som Facebook med uppgifter om bandet samtidigt som hon länkar till olika klipp på Youtube där besökarna kan få en förhandstitt på vilka det är som ska spela.

- En stor fördel med sociala medier är att det är så enkelt att se hur många som tittat på det vi lagt ut, det ger en bra feedback för oss och gör att vi blir bättre på att anpassa informationen. Sen är det så klart extra kul att vi får likes från hela världen när vi till exempel taggar konsertbilder på Instagram med ordet blues, säger Ida Svensson som konstaterar att numera behöver man i stort sett aldrig annonsera.

 

Nya betaltjänster

Även om man då och då lägger in mindre annonser i de lokala tidningarna för att nå dem som inte använder sig av sociala medier ligger numera allt fokus på att utveckla satsningarna på de sociala medierna.

Hittills har det varit gratis men nu har Facebook infört en möjlighet att betala för marknadsföringen och då får användaren en mer skräddarsydd lösning för att nå rätt målgrupper.

Ida Svensson har ännu inte testat funktionen men det mesta tyder på att hon kommer att göra det.

- Många Facebookanvändare är väldigt aktiva och det gör att vi kan nå ut till många på ett enkelt sätt, många uppskattar att det är enkelt att se veckans lunchmenyer samt utbudet av à la carte. Under förmiddagen tittade drygt 1500 personer på vår sida och det är siffra som är ganska konstant, säger hon och konstaterar att i genomsnitt har restaurangen 200 gäster om dagen.

 

Enkelt uppdatera

Att använda sig av sociala medier har blivit allt enklare och numera går det att sköta alla uppdateringar och fotograferingar med hjälp av en smartphone. Ida räknar med att hon inte behöver lägga mycket mer än en kvart om dagen för att hålla alla uppgifter aktuella.

- Vi uppmuntrar våra gäster till att själva lägga upp bilder och klipp från sina besök hos oss, och det är egentligen den bästa marknadsföringen vi kan få, säger hon.

För Håkan Palmqvist som äger restaurangen tillsammans med Åsa-Lena Svensson är det här med sociala medier inte lika självklart, så han har med glädje delegerat de bitarna till de yngre förmågorna.

- Jag tillhör väl den generationen som inte är så intresserad av datorer eller sociala medier, så det är bra att den kompetensen finns inom företaget. Konkurrensen inom branschen har helt klart ökat de senaste åren och i dag gäller det att synas i så många sammanhang som möjligt. Där kommer de sociala medierna in som en mycket viktig del, säger han och tillägger att på en liten ort som Ronneby gäller det att ha många strängar på sin lyra.

 

Nya kunder

Restaurangen har därför generösa öppettider för att kunna attrahera olika typer av gäster. Under de senaste åren har till exempel antalet företagare som representerar med sina kunder vid lunchen minskat, och därför har man testat att låta företagare hyra hela lokalen de kvällar man normalt har stängt.

- Sen ser vi även ett stort intresse för musik, tillsammans med musikföreningen arrangerar vi regelbundet olika evenemang där lokalen brukar vara fullsatt.

Håkan Palmqvist konstaterar att för att få en jämnare beläggning gäller det att vara flexibel och lyhörd gentemot kundernas önskemål.

- Det gäller att sticka ut och erbjuda något som våra konkurrenter inte har. För vår del innebär det att vi satsar mycket på vanlig klassisk husmanskost eftersom det finns så många pizzerior i staden. Dessutom har vi en hel del stamgäster, det är många äldre som kommer hit varje dag för att äta dagens rätt, säger han.

De kommande åren handlar det mesta om att utveckla den befintliga verksamheten och hitta nya samarbetspartners.

Nyligen hade man en höstmarknad då en lokal grönsakshandlare var på plats där kunderna kunde handla närproducerade råvaror i samband med att de åt lunch.

- Trenden är tydlig, kunderna vill veta var råvarorna kommer ifrån och vi jobbar mycket med att använda oss av lokalt odlade och miljömärkta råvaror.

 

Text och foto: Peter Fredriksson

 

 

 

De vanligaste sociala medierna i Sverige:

 

* Facebook

 

* Twitter

 

* Linkedin

 

* Youtube

 

* Google+

 

* Instagram

 

 

 

Företag: Butik Wienerbageriet i Ronneby Aktiebolag

Anställda: 8

Omsättning: 4,7 miljoner kronor

Säte: Ronneby

 

 

 

Bildtexter:

 

1

Bilder på dagens maträtter läggs snabbt och enkelt upp på Instagram. (Foto: Peter Fredriksson)

 

2

- Det gäller att synas i så många sammanhang som möjligt, säger Håkan Palmqvist. (Foto: Peter Fredriksson)

 

3

- De sociala medierna är en viktig del av vår marknadsföring, säger Ida Svensson. (Foto: Peter Fredriksson)

 

4

Ronneby Cafe och Matsal sysselsätter sammanlagt åtta personer. (Foto: Peter Fredriksson)

 

5, 6

Generösa öppettider är en viktig konkurrensfördel. (Foto: Peter Fredriksson)

 

7

Verksamheten bedrivs i en ombyggd missionskyrka. (Foto: Peter Fredriksson)

 

 

Taggar

Artikel Artiklar

 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer