Scandics hållbarhetssatsning förväntas spara 10 miljoner liter vatten
3 Jun 2019
Scandic har sedan tidigare genomfört en rad åtgärder för att minska sitt klimatavtryck. Bland annat har man tagit bort engångsartiklar på hotellrummen, avskaffat onödig plast som sugrör och drinkpinnar och sett över rutiner för att reducera matsvinn. Nästa steg är att involvera gästerna ännu mer i hållbarhetsarbetet och från och med 6 maj införs en ny städrutin där gäster som bor flera nätter inte med automatik får sitt rum städat. Istället får de gäster som önskar städning beställa det i receptionen senast klockan 23 kvällen innan. Scandic beräknar att man genom initiativet bland annat kommer att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och minska tvättmängden med upp till 1,6 miljoner handdukar per år.
– Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.
För att informera och involvera gästerna har tydlig information placerats i hotellrummen och de gäster som checkar in för flera nätter får även extra information i samband med att de får sitt nyckelkort.
– Vi har sett i våra undersökningar att framför allt vattenbesparing är viktigt för våra gäster så vi hoppas att de ska tycka att det här är ett lika bra initiativ som vi gör. För Scandic är hållbarhet en del av vårt DNA och vi utvecklar ständigt våra hotell och vår drift för att vi ska göra ett så litet klimatavtryck som möjligt. Vi vill att våra gäster ska känna sig trygga med att de gör ett bra miljöval när de bor hos oss, fortsätter Vanessa.
Scandic beräknar att majoriteten av gästerna som bor flera nätter inte kommer att välja till städning annat än i undantagsfall. De eventuella kostnadsbesparingar som görs kommer att helt återinvesteras i verksamheten i form av nya hållbarhetsinitiativ som till exempel ännu fler laddstolpar för gästers elbilar eller ny utrustning i restaurangköken för att ytterligare minska kedjans matsvinn.
– Vi har sett i våra undersökningar att framför allt vattenbesparing är viktigt för våra gäster så vi hoppas att de ska tycka att det här är ett lika bra initiativ som vi gör. För Scandic är hållbarhet en del av vårt DNA och vi utvecklar ständigt våra hotell och vår drift för att vi ska göra ett så litet klimatavtryck som möjligt. Vi vill att våra gäster ska känna sig trygga med att de gör ett bra miljöval när de bor hos oss, fortsätter Vanessa.
Scandic beräknar att majoriteten av gästerna som bor flera nätter inte kommer att välja till städning annat än i undantagsfall. De eventuella kostnadsbesparingar som görs kommer att helt återinvesteras i verksamheten i form av nya hållbarhetsinitiativ som till exempel ännu fler laddstolpar för gästers elbilar eller ny utrustning i restaurangköken för att ytterligare minska kedjans matsvinn.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: ScandicHotels
3 Jun 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"