Scandic lanserar digital bokningstjänst för konferens- och mötesrum
8 Dec 2021
Vid slutet av det första kvartalet 2022 kommer tjänsten att omfatta alla Scandics 195 hotell som erbjuder mötes- och konferensrum i Norden, Tyskland och Polen.
Scandic har ser att behovet av digital självbetjäning och flexibla möten ökar, därför lanserar de nu möjligheten att boka mötes- eller konferensrum för upp till 30 personer direkt på webbsidan. Den digitala bokningstjänsten ger en helhetsbild över alla Scandichotell som erbjuder mötesrum och bokaren kan själv välja vilket hotell, antal deltagare samt mellan möteslängden, två timmar, en halv- eller heldag.
–Vi ser en ökad efterfrågan av digital självbetjäning på våra nordiska marknader och därför implementerar vi nu en digital bokningstjänst för mindre möten som kräver kort framförhållning. Vi adderar en efterlängtad tjänst till alla som snabbt vill kunna genomföra ett kortare möte oavsett vart man befinner sig i Norden, säger Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Bokningstjänsten integreras som en naturlig del av Scandics hemsida och både bokning och betalning sker inom Scandics ordinarie bokningssystem. Från och med 7 december lanseras lösningen för 50 hotell i Norden. Vid slutet av det första kvartalet 2022, kommer samtliga 195 Scandichotell som erbjuder mötes- och konferensrum i Norden, Tyskland och Polen att finnas tillgängliga för direktbokning online.
–Under hela pandemin har vi haft en hög innovationstakt och lanserat flertalet nya erbjudanden till våra gäster. Det rådande läget har medfört att digitaliseringen av en hel bransch har påskyndats eftersom gäster och besökare idag har förändrade, tillika nya behov. Att vi nu lanserar en digital bokningstjänst för möten är ett bra exempel på hur vi skapar flexibilitet i vår mötesaffär, både för våra gäster och medarbetare, avslutar Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Den nya bokningstjänsten har utvecklats i samarbete med det finska SaaS-företaget MeetingPackage, som är ensamma om att leverera en automatiserad omnichannel-mjukvara för försäljning av möten-, event och konferensbokningar.
–Vi är mycket glada över att ha blivit utvalda för att leverera en bokningstjänst för möten- och konferenser till Scandic Hotels. Samarbetet stärker ytterligare vår ömsesidiga övertygelse om att människor vill boka sina tjänster online, vilket sparar tid för både Scandics gäster och medarbetare, säger Joonas Ahola, vd och grundare av MeetingPackage.
Scandic har under pandemin lanserat flera nyheter, såsom coworking, hybridmöten, digital in- och utcheckning, och multibokning där det sistnämnda möjliggör för gäster att boka hela sin semester och affärsresa vid ett och samma bokningstillfälle.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Scandichotels
8 Dec 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Topplista: Största hotellprojekten från norr till söder
Byggprojekt för miljarder.
-
Jessie Sommarström och Frida Bäcke skapar årets Nobelrätter
”Jag ser desserten till banketten som ett tillfälle att lyfta fram det som växer vilt i naturen i hopp om att vi blir fler och fler som värnar om den och vill vistas där”
-
Tävlingsgruppen som ska arbeta med Årets Kock 2025 är utsedd
Dessa kockar är med i tävlingsgruppen och tävlingsledningen:
-
Max lanserar bankettmeny med Kalix löjrom
"Med fokus på svenska smaker och fina råvaror har vi tagit fram något utöver det vanliga"
-
Färre äter lunch på restaurang
Här äts lunchen enligt en ny undersökning:
-
Människor som bakar mår bättre
Ny rapport visar fördelarna med att baka och vad som är mest populärt
-
Strawberry utökar i Skåne
Fastigheten renoveras nu till sin forna glans