Rekordomsättning för Convinikoncernen 2023
22 Feb 2024
Convinis verksamhet i Tyskland står för största tillväxten med 76 procent mot föregående år. Utöver i Berlinområdet har Convini i dagsläget även butiker i norra och västra delarna av Tyskland. Målet är att bygga upp och skapa en lönsam verksamhet för att därefter ta nästa steg i den internationella expansionen och rulla ut till flera marknader.
– Trots lågkonjunktur, urholkad köpkraft och effekterna av pandemin har vi lyckats nå vårt strategiska mål som sattes för sex år sen med en i stort sett tredubblad omsättning. Vi har behållit och stärkt vår ledande position på marknaden genom i huvudsak organisk tillväxt. Att vi gjort ännu ett starkt år är ett styrkebesked och ett kvitto på att vi har ett riktigt attraktivt erbjudande. Även om många företag tvingats att se över sina kostnader och investeringar, så växer intresset hela tiden för kvalitativa och smidiga måltids- och kaffelösningar på arbetsplatsen, säger Mats Palmquist, VD Convini.
Convini har tagit kaffe på jobbet till nästa nivå och är den delen av verksamheten som gått allra bästa under 2023. Detta trots en kaffemarknad som under de senaste åren präglats av färre medarbetare på kontoren på grund av hemarbete. Convini ser stora möjligheter att möta de yngre generationernas dryckesvanor som förändras snabbt, även på jobbet. Kalla kaffedrycker som Mode Cold Brew, och olika former av energidryck och funktionsdrycker fortsätter att växa.
– Bekvämlighet, kvalitet och prisvärdhet är starka trender som vi tror kommer att hålla i sig under de kommande åren, och något som fortsatt kommer vara till vår fördel. Att som arbetsgivare kunna erbjuda ett brett och prisvärt sortiment av mat, dryck och kaffe på jobbet är en viktig konkurrensfaktor och en förmån som bidrar till ökad nöjdhet, välmående och prestation hos medarbetarna, avslutar Mats Palmquist.
22 Feb 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"