Rekordomsättning för Convinikoncernen 2023
22 Feb 2024
Familjeföretaget Convini grundades 1995 av Anders Enqvist och är idag ledande i Europa inom smarta mat- och kaffelösningar för arbetsplatser. Convini har de senaste åren haft en stark utveckling med lönsam organisk tillväxt och noterar ytterligare ett rekordår 2023. Omsättningen för 2023 landar på 870 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt på 16 procent. Omsatt i pengar innebär detta en ökning på 120 miljoner kronor jämfört med 2022. Convinis kaffeaffär ökade med 23 procent mot föregående år.
Convinis verksamhet i Tyskland står för största tillväxten med 76 procent mot föregående år. Utöver i Berlinområdet har Convini i dagsläget även butiker i norra och västra delarna av Tyskland. Målet är att bygga upp och skapa en lönsam verksamhet för att därefter ta nästa steg i den internationella expansionen och rulla ut till flera marknader.
– Trots lågkonjunktur, urholkad köpkraft och effekterna av pandemin har vi lyckats nå vårt strategiska mål som sattes för sex år sen med en i stort sett tredubblad omsättning. Vi har behållit och stärkt vår ledande position på marknaden genom i huvudsak organisk tillväxt. Att vi gjort ännu ett starkt år är ett styrkebesked och ett kvitto på att vi har ett riktigt attraktivt erbjudande. Även om många företag tvingats att se över sina kostnader och investeringar, så växer intresset hela tiden för kvalitativa och smidiga måltids- och kaffelösningar på arbetsplatsen, säger Mats Palmquist, VD Convini.
Convini har tagit kaffe på jobbet till nästa nivå och är den delen av verksamheten som gått allra bästa under 2023. Detta trots en kaffemarknad som under de senaste åren präglats av färre medarbetare på kontoren på grund av hemarbete. Convini ser stora möjligheter att möta de yngre generationernas dryckesvanor som förändras snabbt, även på jobbet. Kalla kaffedrycker som Mode Cold Brew, och olika former av energidryck och funktionsdrycker fortsätter att växa.
– Bekvämlighet, kvalitet och prisvärdhet är starka trender som vi tror kommer att hålla i sig under de kommande åren, och något som fortsatt kommer vara till vår fördel. Att som arbetsgivare kunna erbjuda ett brett och prisvärt sortiment av mat, dryck och kaffe på jobbet är en viktig konkurrensfaktor och en förmån som bidrar till ökad nöjdhet, välmående och prestation hos medarbetarna, avslutar Mats Palmquist.
Convinis verksamhet i Tyskland står för största tillväxten med 76 procent mot föregående år. Utöver i Berlinområdet har Convini i dagsläget även butiker i norra och västra delarna av Tyskland. Målet är att bygga upp och skapa en lönsam verksamhet för att därefter ta nästa steg i den internationella expansionen och rulla ut till flera marknader.
– Trots lågkonjunktur, urholkad köpkraft och effekterna av pandemin har vi lyckats nå vårt strategiska mål som sattes för sex år sen med en i stort sett tredubblad omsättning. Vi har behållit och stärkt vår ledande position på marknaden genom i huvudsak organisk tillväxt. Att vi gjort ännu ett starkt år är ett styrkebesked och ett kvitto på att vi har ett riktigt attraktivt erbjudande. Även om många företag tvingats att se över sina kostnader och investeringar, så växer intresset hela tiden för kvalitativa och smidiga måltids- och kaffelösningar på arbetsplatsen, säger Mats Palmquist, VD Convini.
Convini har tagit kaffe på jobbet till nästa nivå och är den delen av verksamheten som gått allra bästa under 2023. Detta trots en kaffemarknad som under de senaste åren präglats av färre medarbetare på kontoren på grund av hemarbete. Convini ser stora möjligheter att möta de yngre generationernas dryckesvanor som förändras snabbt, även på jobbet. Kalla kaffedrycker som Mode Cold Brew, och olika former av energidryck och funktionsdrycker fortsätter att växa.
– Bekvämlighet, kvalitet och prisvärdhet är starka trender som vi tror kommer att hålla i sig under de kommande åren, och något som fortsatt kommer vara till vår fördel. Att som arbetsgivare kunna erbjuda ett brett och prisvärt sortiment av mat, dryck och kaffe på jobbet är en viktig konkurrensfaktor och en förmån som bidrar till ökad nöjdhet, välmående och prestation hos medarbetarna, avslutar Mats Palmquist.
Av: Annika Rådlund Källa: Convini
22 Feb 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"