Potatis och ägg är favoriterna på påskbordet
17 Apr 2019
I en färsk Sifo-undersökning frågar WW ViktVäktarna svenskarna vad de kommer – och inte kommer – att äta och dricka nu i påsk. Nio av tio uppger att de kommer att hålla fast vid potatis och ägg, medan tre av fyra väljer bort lamm. Nästan en tredjedel (29%) skippar sill på årets påskbuffé, två av fem (37%) avstår från köttbullar och var femte (20%) kommer att tacka nej till påskgodis.
- Allätarens tid är förbi – nu är det individualismen som styr matvanorna. Att man utesluter något från sin kost och sedan håller fast vid det även under en högtid som påsken tyder också på att man gjort ett långsiktigt livsstilsval och inte ett tillfälligt, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.
Undersökningen visar vissa skillnader mellan män och kvinnor. Betydligt fler män (72%) än kvinnor (54%) kommer exempelvis att äta köttbullar medan fler kvinnor (36%) än män (24%) kommer att äta påsktårta. När det gäller alkohol som snaps, öl och vin, är det fler kvinnor (39%) än män (26%) som kommer att tacka nej.
Jämför man mellan åldrarna är det betydligt fler (48%) av de som mellan 16-34 år som avstår från sill än de som är 56-79 år (12%). Det är också många fler yngre (36%) som hoppar över lax jämfört med den äldsta målgruppen (14%).
Påskmaten vi väljer/väljer bort i år - hela listan:
Ägg: Kommer att äta: 92% Kommer inte att äta: 8%
Potatis: Kommer att äta: 90% Kommer inte att äta: 10%
Godis: Kommer att äta: 80% Kommer inte att äta: 20%
Lax: Kommer att äta: 76% Kommer inte att äta: 24%
Sill: Kommer att äta: 71% Kommer inte att äta: 29%
Snaps/Öl/Vin: Kommer att dricka: 68% Kommer inte att dricka: 32%
Gräddfil: Kommer att äta: 66% Kommer inte att äta: 34%
Köttbullar: Kommer att äta: 63% Kommer inte att äta: 37%
Kaviar: Kommer att äta: 57% Kommer inte att äta: 43%
Påsktårta: Kommer att äta: 30% Kommer inte att äta: 70%
Lamm: Kommer att äta: 28% Kommer inte att äta: 72%
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Av: Annika Rådlund Källa: Viktväktarna
Foto: Viktväktarna
17 Apr 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"