Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
16 Nov 2024
Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och chefssommelieren Mario E. Moroni har alltid vurmat för te-traditionen och tar ett nytt steg genom att visa hur te, precis som vin, kan lyfta och förhöja smaken av mat och olika rätter. I mitten av november lanseras duons te-kollektion som består av tre unika blandningar; Georgia Peach, Breakfast at Tiffanys och Cherry Fandango.
– Te är ingen traditionell måltidsdryck i Sverige, men vi vill förändra det genom att visa hur te kan berika smakupplevelsen, både som dryck och som krydda i maten. Vi är oerhört stolta över vår unika te-kollektion, framtagen och förpackad med omsorg. Vår vision är att gästerna ska upptäcka te på nya sätt, i sällskap av mat och cocktails, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.
Från och med mitten av november kommer deras restaurang La Tour och Le Bar, som ligger högst upp i DN-skrapan i Stockholm, att erbjuda flera te-upplevelser. I Salongen rekommenderar Mario och sommelier Emil Larsson teer till middagsmenyn och på helgerna på La Tours populära afternoon tea. I Le Bar har det tagits fram nya cocktails på te och champagne. Te-kollektionen finns även på Pontus samtliga restauranger på Arlanda och i Stockholm.
– Jag har alltid varit svag för utsökta teer, och att få skapa våra egna har länge varit en dröm. Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter. Detta är bara en början, och vi ser fram emot att vidareutveckla konceptet med kurerade te-provningar och annat, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier Pontus Group.
Blandningarna har skapats i nära samarbete med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och te-burkarnas design har tagits fram med design- och varumärksbyrån Identity Works. Tillsammans har de provat en rad olika teer för att utveckla tre distinkta blandningar med olika ursprung och karaktärer: Georgia Peach – ett japanskt grönt te med persika och fläder, Breakfast at Tiffanys – ett indiskt svart te som passar perfekt till frukost, och Cherry Fandango – ett fruktigt körsbärste.
Pontus Frithiofs te-kollektion:
Georgia Peach: Ett japanskt grönt te från Yunnan med smak av persika och fläder. Perfekt till lättare rätter som ceviche eller som en sommarcocktail. Förpackad i en orange burk.
Breakfast at Tiffanys: Ett starkt indiskt svart te från Assam. Utmärkt som frukostte eller till rätter som fågel. Förpackad i en blå burk.
Cherry Fandango: Ett fruktigt körsbärste från Kina, Indien och Sri Lanka. Passar utmärkt som det är, i cocktails eller till desserter. Förpackad i en grön burk
Te-kollektion släpps nu i mitten av november 2024 och kommer att säljas via webbshopen, på Pontus restauranger samt i utvalda butiker.
.
16 Nov 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Småföretagare jobbar på trots att de är sjuka
"Det är oroväckande att så många småföretagare inte säkrat upp skydd för sin verksamhet"
-
Topplista: Största hotellprojekten från norr till söder
Byggprojekt för miljarder.
-
Rörstrand utökar serien Swedish Grace Winter
Nya servisdelar för servering under vintern och inför julen
-
Jessie Sommarström och Frida Bäcke skapar årets Nobelrätter
”Jag ser desserten till banketten som ett tillfälle att lyfta fram det som växer vilt i naturen i hopp om att vi blir fler och fler som värnar om den och vill vistas där”
-
Tävlingsgruppen som ska arbeta med Årets Kock 2025 är utsedd
Dessa kockar är med i tävlingsgruppen och tävlingsledningen:
-
Max lanserar bankettmeny med Kalix löjrom
"Med fokus på svenska smaker och fina råvaror har vi tagit fram något utöver det vanliga"
-
Färre äter lunch på restaurang
Här äts lunchen enligt en ny undersökning: