Pontus Frithiof går in som delägare i Svenskt Gårdsvilt
8 Apr 2021
Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof är nu delägare i företaget Svenskt Gårdsvilt, som är en sammanslutning av namnkunniga personer inom dagligvaruhandeln, detaljhandeln samt skogs- och viltvård. Pontus ansluter som delägare med sin unika expertis inom matlagning och vida erfarenheter från restaurangbranschen.
– Det känns väldigt bra att vara en del av Svenskt Gårdsvilt som värderar och representerar kvalitativt och ekologiskt viltkött från våra svenska skogar. Viltköttet är underskattat då det är både nyttigt, gott och hållbart med en minimal klimatpåverkan. Vi vill att konsumenterna ska upptäcka det goda viltköttet som för en rimlig peng kan tillagas snabbt och enkelt hemma, säger Pontus Frithiof.
Pontus kommer att vara med i utvecklingsarbetet med hela det befintliga sortimentet av viltkött samt bredda det med färdigrätter och nya tillbehörsprodukter så som olika såser och kryddor. Hans team med unga kockar kommer att nyttja restauranggruppens provkök för att producera filmer, bilder och recept som på ett pedagogiskt och enkelt sätt visar produkterna och tillagning. Genom vidareutvecklingen kan Svenskt Gårdsvilt ta tillvara på största andel av djuren, vilket ger ett bättre och mer hållbart produktsortiment samt göra viltprodukterna mer tillgängliga i form av vardagsmat för konsumenterna.
– Pontus är en framåtlutat, modern och entreprenöriell matkreatör och det känns väldigt roligt att han kommer in som delägare i Svenskt Gårdsvilt. Vi vill inspirera fler till att äta viltkött och skapa en medvetenhet kring de många fördelar som finns med vilt. Att ha Pontus med på resan framåt skapar helt rätt förutsättningar för oss att, säger Christian Gylche, VD på Svenskt Gårdsvilt.
Leif G.W. Persson, delägare i Svenskt Gårdsvilt, får nu möjlighet att i produktutvecklingsprocessen, samarbeta med Pontus som bidrar med ovärderliga kunskaper kring råvaror och matlagning.
– Om någon annan ska laga din mat så finns det inget bättre val än Pontus Frithiof, säger Leif G.W. Persson.
Svenskt Gårdsvilt lanserade sin första produktlinje i oktober 2020, helt tillverkad på svenskt viltkött, med charkprodukter, färs och styckdelar. Företaget vill vara med och forma morgondagens livsmedelsutbud genom att fokusera på ursprung, näringsvärde och djurets livscykel, snarare än på pris och kvantitet. Svenskt Gårdsvilts produkter finns hos utvalda ICA-handlare och utvalda produkter kommer att finnas att köpa på Pontus Frithiofs restauranger.
Av: Annika Rådlund
Källa och foto: By Pontus Frithiof
8 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"