Picadeli byter plastlocken mot lock i kartong
24 Aug 2023

Ssalladsaktören har sedan tidigare fasat ut rött kött från hela sitt sortiment, slutat med engångskoppar för dressing, satsat på växtbaserade proteiner och möjliggjort för kunderna att panta sina salladsskålar. Nu görs en rekordsatsning för att eliminera plastlocken.
I samarbete med Graphic Packaging International har Picadeli arbetat målmedvetet för att utveckla ett helt nytt sortiment av plastfria lock till de gröna salladsskålarna, med hållbarhet i fokus. Under 2023 fasas plastlocken ut, till förmån för väldesignade och hållbara papperslock.
– Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten! Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken – och nu är vi äntligen där! Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år. Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar! Samtidigt måste våra satsningar på hållbarhet också gynna våra kunder. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock, säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.
De nya locken är tillverkade i papp, och produceras av förnybara material som hämtas från hållbart skogsbruk. De är helt återvinningsbara. I innovationsarbetet har fokus legat på att skapa lock som tål fukt och kyla, och är enkla att använda. Det har resulterat i en helt ny typ av snäppförslutning, som gör locken på salladsskålarna ännu enklare att använda och mer spillsäkra. Win-win!
Picadeli är idag marknadsledande inom hälsosam snabbmat i Europa och USA, med nära 2 000 salladsbarer bara i Europa. Men hållbara lock skapas inte på egen hand. I arbetet med de nya locken har Picadeli krokat arm med Graphic Packaging Tibro AB, som både varit med och utformat, och nu även producerar de innovativa locken:
– Det är en ära för oss att få bidra till hållbarhetsarbetet tillsammans med varumärken som Picadeli! Ett samarbete som gör skillnad, varje dag! Vi vet att våra förpackningar måste hålla en otroligt hög nivå och verkligen erbjuda ett kvalitativt alternativ, för det är bara då som vi kan göra skillnad på riktigt! En utmaning som alla på Graphic Packaging är stolta att ta sig an, säger Åke Larsson, VD för Graphic Packaging Tibro AB.
Designen på locken är också det en viktig ingrediens. Förutom att locken är väldesignade, har Picadeli passat på att förse dem med lekfulla budskap som utmanar och engagerar konsumenterna.
Locken fasas in i Picadelis salladsbarer under hösten 2023.
24 Aug 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Grand Hôtel Stockholm framröstad som norra Europas bästa hotell
"Vår uttalade vision är just detta och därför blir utmärkelsen ett vackert kvitto på allt det detaljrika och femstjärniga arbetet som utförs dygnet runt här på hotellet"
-
Fyra av tio tycker att det är viktigt med en central arbetsplats
För en majoritet är det idag ganska oviktigt att arbeta mitt i stan, men fyra av tio föredrar fortfarande ett centralt läge. Främsta anledningen är att kunna uträtta ärenden i anslutning till jobbet.
-
Mer trä i city
"Vill man ha en personlig touch på lokalerna och det är extra viktigt att det stämmer överens med ens egna varumärke"
-
Snabblagad Chimichurrikyckling av fredagskocken Mattias Larsson
Kyckling med chimichurri och kryddiga rotsaker
-
STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem invigd
"Det känns som vi kompletterar utbudet i Järvsö och Hälsingland på ett fint sätt"
-
Unik rätt skapad av Jessica Frej hos IKEA
"Den är varm, mättande och samtidigt frisk och fräsch och en ganska ovanlig kombination"
-
Samsung lanserar en AI-driven mat- och recepttjänst
"Samsung Food använder avancerade AI-funktioner för att ge en skräddarsydd allt-i-ett-matupplevelse"