Ökad popularitet för resor till Sverige
11 Jan 2024
Momondo listar nu hur resor till Sverige ser ut 2024, samt vad svenska resenärer letar efter.
– Januari – en tid då många börjar planera inför årets resor och ledigheter. Generellt verkar svenskarna än mer resesugna, då flygsökningarna har ökat med 30 procent jämfört med föregående år. Vidare tycks fler svenskar välja en billigare flygklass och skippa inrikesflygen, samtidigt som Sverige ökar i popularitet från utlandet, säger Per Christiansen, reseexpert och Senior Vice President på momondo.
Ökad popularitet för resor till Sverige – och svenskarna åker utomlandsIntresset för resor till Sverige tycks högt under 2024, och bland annat har sökningarna efter resor till Stockholm från utlandet ökat med 52 procent jämfört med föregående år. Destinationer i norra Sverige såsom Kiruna, Sälen, Luleå, och Östersund har också sett en ökning i sökningar. USA, Danmark, Tyskland, Frankrike och Finland toppar listan över de nationaliteter som främst söker efter resor till Sverige under 2024.
När det kommer till svenskarna själva har intresset för inrikesresor däremot svalnat, i alla fall om man ser till planeringen av sommarens resor 2024, då flygsökningar minskat med 11 procent och hotellsökningar med 70 procent, jämfört med föregående år.
Samtidigt verkar svenskarna vilja resa i en lägre flygklass under kommande år. Sökningar efter flygbiljetter i Economy- och Premium Economy-klass har nämligen ökat med 30 respektive 39 procent, och priset på sådana biljetter håller en relativt stabil prisnivå. Färre söker efter flygresor i businessclass 2024 – biljetter som sett en prisökning på 15 procent, jämfört med föregående år.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Momondo
11 Jan 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"