Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Och smaken på Årets Blossa är...

 
Och smaken på Årets Blossa är...Blossa16 - med smak av kråkbär I år har man hämtat inspiration från Sverige och Norrlands milsvida skogar. Där hittar man Kråkbäret, ett bär som ofta glöms bort, men vars friska smak tillsammans med sötman från björksirap och lägereldens rökighet fått smaksätta Blossa 16. 

I år har som vanligt stor vikt även lagts vid flaskans design, som kännetecknas av gröna nyanser och påminner om skuggspelet i ett skogslandskap. Bakom designen står konstnären Petra Börner och Scandinavian Design Group.  

BLOSSA färdas årligen till nya platser i världen för att smaksätta sin årgångsglögg. Tidigare har koordinaterna ställts in på bland annat England, El Salvador och Japan. BLOSSA 16 är en hemresa till Sverige, närmare bestämt det skafferi som går att finna i Norrlands milsvida skogar.

- Med BLOSSA 16 har jag velat skildra en utflykt i skogen som avslutas vid kvällning runt lägerelden, förklarar Åsa Orsvärn, Chief Blender på Blossa.

Kråkbäret växer vilt och täcker stora arealer i Norrland men finns även i övriga delar av Sverige i sin sydliga variant. Genom historien har kråkbäret ansetts vara läkande, kanske tack vara sina rikliga mängder antocyanider; högsta värden av alla bär tillsammans med blåbär.

- Kråkbäret är ett ibland bortglömt bär men i kråkbäret har vi framförallt funnit en ingrediens som bidrar med friskhet till vår årgångsglögg. Björksirap förädlad ur björksav adderar en rund sötma och rymmer toner av smörkola. Som en påminnelse om lägerelden har glöggen även en lätt rökighet. Tillsammans med klassiska glöggkryddor och noga utvalda viner har vi lyckats skapa en glögg som vi ärmycket stolta över, berättar Åsa Orsvärn.

Årets flaska kännetecknas av gröna nyanser; en påminnelse om skuggspelet i ett skogslandskap. I centrum finner vi typografi i guld likt en eld att samlas vid. Runtom dansar hjort, järv och björn. Bakom designen står konstnären Petra Börner och Scandinavian Design Group.

- Smaken är såklart central för BLOSSA men till årgångsglöggen lägger vi också stor vikt vid flaskans design. Blossa har vunnit många designpriser och det speciella i år är att vi har låtit en konstnär tolka glöggen och årets tema. Scandinavian Design Group har arbetat med Petra Börner, vars illustrationer bidrar till att BLOSSA 16 kan avnjutas både innan och efter att den är uppdrucken, säger Åsa Strömberg.

BLOSSA 16  finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 oktober.

Verksamheter till försäljning