Nya europeisk hotelljätte skapas
19 Okt 2018
Den nya gruppen heter Maribel och har tre tredjedelar och lika ägande av de två ägarna till Belvar, Mads Jacobsen och Rune Firing, liksom grundaren av First Hotels och The Flying Elephant Group, Asmund Haare. Förutom hotellets första hotellkedja bidrar Haare till hotellbolaget Tribe Hotels i den nya konstellationen.
- Portföljerna passar väldigt bra tillsammans, och det här är en av de gånger då det totala beloppet överstiger värdet av de enskilda faktorerna, säger Mads Jacobsen, VD för Belvar.
Maribel kommer initialt att ha mer än 11 500 rum i portföljen i totalt 12 länder. Idag kör hotellen under varumärkena First Hotels, Moxy och Courtyard by Marriott.
Stora expansionsplanerBelvar har blivit en betydande europeisk partner i världens största hotellgrupp - Marriott på bara några år. Företaget har tecknat avtal för driften av över 9000 nya rum på totalt 45 hotell som kommer att öppnas de närmaste två åren. Då kommer den nya gruppen att vara representerad i 15 länder. Samtidigt ökar försäljningen från 2-4 miljarder kronor, med en tydlig ambition om fortsatt tillväxt.
- Mads och Rune har gjort ett bra jobb att bygga Belvar till ett av Europas mest spännande och expansiva hotellföretag. Tillsammans har vi en bra täckning i Europa, och företaget har en stark utveckling, säger Asmund Haare.
I Maribel blir Asmund Haare styrelsens ordförande, medan Mads Jacobsen, Rune Firing och Simen Haare blir styrelseledamöter. Mads Jacobsen blir VD för både Maribel och Belvar, medan Rune Firing fortsätter som ordförande för Belvar.
- En av de viktigaste orsakerna till samgåendet är att öka volymen väsentligt. Inte bara kommer vi att förbättra vår konkurrenskraft genom att extrahera skalfördelar, men volymen ökar också som dörröppnare till nya marknader, både när det gäller slutkunder och hotellökning , säger Mads Jacobsen.Han betonar att detta inte minst gäller för First Hotels.- Vi vet att de flesta europeiska hotell är kedjeoberoende, en ställning som blir allt mer krävande till följd av den enorma tekniska utvecklingen de senaste åren. En av våra styrkor är att vi är varumärkesoberoende, vilket innebär att vi kan hitta märket som bäst passar destination, produkt och kultur. Med First Hotels i teamet har vi ett varumärke som har visat sin europeiska potential, med produkter och tjänster skräddarsydda för enskilda hotell oavsett plats, säger Rune Firing.
Samgåendet kommer också att vara positivt för hotellkedjans gäster och medarbetare.- Detta avtal ger våra gäster fler First Hotels att välja mellan och större geografisk spridning, men de är knappast märkbara för fusionen. För våra anställda innebär det först och främst nya möjligheter i en ännu större grupp. Vid sammanslagningar av denna storlek är det naturligt att vi noga granskar organisationerna och att det finns enskilda rockader, men vi vill ta med alla kompetenta kollegor, säger Asmund Haare.Även Belvar hotellen fungerar som vanligt. Trots att tillväxten för de kommande åren är stark, håller företaget dörren öppen för nya varumärken.
- Vår organisation är fortfarande väl rustad för en betydande portföljtillväxt. Även om vi öppnar två hotell per månad i genomsnitt de närmaste 24 månaderna, skulle vi vilja välkomna nya varumärken till Belvar och fortsätta att kommunicera med potentiella partners i framtiden, avslutar Rune Firing.
NOK Portfölj: Över 100 hotell med mer än 11 500 rum Plats: Norge, Sverige, Island, Danmark, England, Skottland, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Polen och Belgien.Förarhotell för varumärkena: First Hotels, Moxy och Courtyard by Marriott
Av: Annika Rådlund Källa: The Flying Elephant Group
19 Okt 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"