Nya Carnegiebryggeriet inviger ny tappningsanläggning
22 Okt 2020
För att möta den ökande efterfrågan på lokalproducerad kvalitetsöl har Nya Carnegiebryggeriet låtit bygga en helt ny tappningsanläggning i Jordbro. På en yta om 1 500 kvadratmeter har Nya Carnegiebryggeriet byggt en extern tappningsanläggning med en kapacitet på upp till 5 miljoner liter per år.
- Nya Carnegiebryggeriet har sedan vi öppnade i Hammarby Sjöstad haft en stark tillväxt, och vi utnyttjar i dag den vackra kulturmärkta byggnaden till sin bristningsgräns. Med anläggningen i Jordbro frigör vi utrymme i Sjöstan och kan brygga mer öl och utveckla restaurang- och besöksverksamheten. Dessutom kan vi äntligen erbjuda våra öl på burk, säger Christina Körmendi, vd för Nya Carnegiebryggeriet.
På den nya tappningsanläggningen är fokus en flexibel burklinje, men där fylls även glasflaskor samt fat. Efterfrågan på kvalitetsöl på aluminiumburk har fått ett rejält uppsving både i Sverige och internationellt. Det beror bland annat på att burken, tack vare sin låga vikt och höga återvinningsgrad, är mer skonsam ur ett miljöperspektiv än engångsglasflaskan, samt att den anses bevara smaker bättre.
Nya Carnegiebryggeriets tappningsanläggning:
Namn: Lighthouse
Plats: Jordbro, Haninge kommun, söder om Stockholm
Yta: 1 500 kvadratmeter
Kapacitet: 5 miljoner liter/år
Förpackningsslag: flaska/Burk/Fat
Hastighet: 3 500 flaskor/timme, 4 100 burkar/timme
Om Nya Carnegiebryggeriet
Nya Carnegiebryggeriet är ett modernt hantverksbryggeri som brygger småskalig och nydanande öl. I den kulturmärkta Lumafabriken i Hammarby Sjöstad arbetar 20 medarbetare med ölbryggning samt att driva en modern gastropub. Nya Carnegiebryggeriet etablerades 2014 med gemensamma krafter från Brooklyn Brewery och Carlsberg Sverige.
Nya Carnegiebryggeriet är ett modernt hantverksbryggeri som brygger småskalig och nydanande öl. I den kulturmärkta Lumafabriken i Hammarby Sjöstad arbetar 20 medarbetare med ölbryggning samt att driva en modern gastropub. Nya Carnegiebryggeriet etablerades 2014 med gemensamma krafter från Brooklyn Brewery och Carlsberg Sverige.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Carnegiebryggeriet
22 Okt 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"