Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Ny undersökning: Det här är viktigast för lyxresenärer

 
Ny undersökning: Det här är viktigast för lyxresenärerHållbara leverantörer och lokalt producerade produkter är viktigt för lyxresenären. Lyxresenärer vill ha exklusiva och genuina upplevelser när de reser. De anser även att hotellet är en viktig källa till det allra bästa som en destination har att erbjuda. Det visar undersökningen Luxury Insights: Gateway to Home där hotellkedjan Fairmont tagit reda vad världens lyxresenärer värdesätter på resan.

Undersökningen visar att hotellet har en fortsatt central position i närsamhället och för resenärernas sammantagna reseupplevelse. Hotellet ses som en viktig plats för både lokala och tillresta gäster som vill uppleva den unika "själen" av destinationen. 85 procent av de tillfrågade anser att de bästa hotellen har personal som är bekanta med området och kan dela med sig av genuina tips.

– Många resenärer ser resan som en möjlighet att växa som människa. De letar efter personliga upplevelser som är större än resan i sig. Därför kommer det inte som någon överraskning att våra hotell spelar en central roll i att koppla samman våra gäster med det lokala samhället – vare sig det gäller kultur eller naturupplevelser, säger Sharon Cohen, VP på Fairmont Hotels & Resorts.

Resenärerna menar även att de prioriterar ett hållbart resande högt och förväntar sig att även hotellen tar sitt ansvar. 84 procent av de tillfrågade anser att det är viktigt att hotellet kan erbjuda service och upplevelser som inte skadar miljön eller samhället.

– Den nya lyxen är det som känns äkta och svåråtkomligt. Detta går förstås hand i hand med att skydda världens mest unika platser och kulturer, något som blivit mycket viktigt inte minst för många av våra nordiska resenärer. Vi i Norden ligger långt fram när det gäller natur- och ekoturism och den utvecklingen går framåt i en rasande takt, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på AccorHotels i Norden.

Undersökningen bygger på data från en studie där 2 725 lyxresenärer från Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Kina och USA svarat på frågor om sina vanor och prioriteringar under resan.



 Undersökningen visar bland annat att:
Exklusivitet är viktigare än varumärket. 65 procent av de tillfrågade menar att det är särskilt attraktivt med upplevelser som inte är tillgängliga för alla. Och för den nya generationen är denna fråga ännu viktigare. 90 procent av de yngre lyxresenärerna är villiga att betala extra för en exklusiv upplevelse.

Hotellpersonalens lokala kännedom är viktig. 85 procent av lyxresenärerna anser att de bästa hotellen har personal som är bekanta med området och kan dela med sig av genuina tips.

Hotellet har en fortsatt viktig roll att spela. En betydande majoritet (93%) ser hotellet som en central del av semesterupplevelsen. Över hälften av de tillfrågade (59%) menar att hotellutbudet påverkar deras val av destination.

Grönt är skönt. 84 procent av lyxresenärerna anser att det är viktigt att hotellet kan erbjuda service och upplevelser som inte skadar miljön eller samhället. Idag är det många som oroas av överturism och inser värdet av att välja hotell och destinationer som bidrar till en hållbar utveckling.

Lyxhotellet är inte bara en plats för tillresta besökare. 77 procent av de tillfrågade menar att dessa hotell är attraktiva mötesplatser för sociala och affärsmässiga sammanhang – även om de ligger i deras hemstad. Det är viktigt att hotellet har en nära koppling till samhället. Erfarna lyxresenärer förstår turismens positiva inverkan på en destination och ser gärna att hotellet gynnar sitt närsamhälle. 80 procent tycker att hållbara leverantörer och lokalt producerade produkter är viktigt.




Accor Hotels erbjuder unika upplevelser vid mer än 4 600 hotell, resorts och bostäder i över 100 länder.




Av: Annika Rådlund Källa: Accor Hotels
Foto: Getty Images