Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Ny serie havreprodukter lanseras i Sverige

 
Ny serie havreprodukter lanseras i SverigeAito oat for whipping, Aito Oat Cuisine och Aito Oat Drink Barista finns i 1 litersförpackningar för food service. Det finska livsmedelsföretaget Kaslink introducerar Aito, en ny serie havreprodukter, på den svenska marknaden. Kaslink ägs av de tre brö­derna Kukkonen, som också ligger bakom utvecklingen av varumärket. Initialt lanseras fyra stycken olika havreprodukter för både dagligvaru­handeln och foodservice. 

Sedan den första Aito produkten såg dagens ljus i maj 2017 har man redan utvecklat 17 olika produkter. Till en början introduceras fyra produkter på den svenska marknaden: Aito Oat Cuisine, Aito Oat for Whipping och Aito Oat Drink Barista, som alla tre är glutenfria, samt Aito Oat Drink Organic.

– Vi ville skapa en produkt som passar olika slags kosthållning, vare sig man gillar mjölk eller är vegan och med fokus på hållbarhet och framtida generationer. Tack vare att vi är ett familjeföretag med korta beslutsprocesser, har vi möjlighet att på kort tid möta efterfrågan och önskemål hos konsumenten. Vi är väldigt glada över att kunna presentera en genuin och unik produktportfölj på den svenska marknaden, som dessutom är en sådan vägvisare när det kommer till växtbaserade alternativ, säger Juha-Petteri Kukkonen, Managing Partner och Chief Creative Officer, Kaslink.

Aito produceras i Kouvola, en fabrik belägen i ett naturområde en och en halvtimme utanför Helsingfors. I produktionen används ingredienser från lokala leverantörer med lägsta möjliga miljöpåverkan. Inget kastas heller bort i tillagningsprocessen, då avfallet återanvänds och omvandlas till biogas eller återvinns på andra sätt.

Aito tillverkas av finsk havre och produkterna är alltid mjölkfria och utan tillsatsämnen av animaliskt ursprung. Dessutom är många av produkterna glutenfria.

– Aito har sitt ursprung på de finska havrefälten vars grödor anses vara bland de bästa spannmåls­produkterna i världen. Den nordliga breddgraden har de bästa förutsättningarna för högkvalitativ havre av världsklass. Tack vare innehållet av zink, järn, magnesium, omättat fett och kolhydrater är havre en riktigt finsk superfood. Vi har dessutom gett varumärket namnet AITO, som betyder just äkta på finska, berättar Matti Kukkonen, Managing Partner och Chief Operating Officer, Kaslink.



Kaslink har listats som ett av Europas snabbast växande företag av London Stock Exchange.
Det finska familjeföretaget Kaslink är ett innovativt livsmedelsföretag som specialiserar sig på att utveckla och tillverka skandinaviska premiumprodukter för både konsumenter och foodservice. Bolagets produkter säljs i över 15 länder i Europa samt Kina. Kaslink har en omsättning på 65 miljoner euro och har över 170 anställda i Kouvola och Helsingfors, Finland. Kaslink grundades 2001 av Raino Kukkonen, fadern till de nuvarande ägarna Tuomas, Juha-Petteri och Matti Kukkonen.


  www.kaslink.com    www.kaslinkaito.se

 

Av: Annika Rådlund Källa och foto: Kaslink
 

 

 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer