Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Mats Hörnell blir ny vd för McDonald´s i Norden

 
Mats Hörnell blir ny vd för McDonald´s i Norden- Jag ser fram emot att komma tillbaka till McDonald’s igen, säger Mats Hörnell som nu lämnar sin roll som vd för Waynes Coffee och blir ny vd för McDonald´s i Norden. McDonald´s är Nordens största  restaurangkedja med 430 restauranger, 20 000 medarbetare och de har 800 000 gäster som besöker restaurangerna i Sverige, Norge, Danmark och Finland varje dag. Nu får den nordiska organisationen en svensk återvändare som ny vd, Mats Hörnell.

Mats Hörnell kom i kontakt med McDonald´s under etableringen av restaurangen i Sälen. Mellan 1998 till 2009 var han bland annat utvecklingschef, controller och fastighetsansvarig på McDonald´s i Sverige. Därefter har han varit nordisk expansionsansvarig för Åhléns och senast kommer Mats från uppdraget som vd för Waynes Coffee.

- Jag ser fram emot att komma tillbaka till McDonald’s och att jobba tillsammans med alla fantastiska franchisetagare igen. Det känns som att komma hem till McDonald´s-familjen, som dessutom har vuxit i och med den nya nordiska organisationen. Det finns många synergier för oss att jobba tillsammans över respektive marknad och enorma skalfördelar i allt från inköp till digitala satsningar, säger Mats Hörnell.

De senaste fem åren har McDonald´s och franchisetagarna i Norden gjort stora investeringar i att modernisera restaurangupplevelsen, bara i Sverige rör det sig om över 1.5 miljarder kronor. Den höga investeringstakten ska fortsätta och Mats uppdrag är att expandera verksamheten med fler gäster och nya restauranger, fortsätta att utveckla varumärket samt göra Norden till en ledande region för McDonald´s globalt.

McDonald´s har planer på att fortsätta satsa och växa i Norden. De kommande fem åren kommer McDonald´s att investera mycket i den nordiska marknaden, både etablering av nya restauranger, 140 - 150 nya restauranger ska etableras i regionen, och en modernisering av de befintliga restaurangerna. De senaste åren har en majoritet av restaurangerna i Norden uppgraderats med moderna tillagningssystem och digitala beställningssystem med bordsservering som tillgodoser gästernas ökade krav på digitalisering, snabbhet, och servicenivå. Det nya beställnings- och tillagningssystemet ska ge en bättre matupplevelse, men har också den positiva fördelen att matsvinnet minskat med 20 % till under 1 %. McDonald’s har också gjort sig ännu mer tillgängliga för fler gäster med utbyggda Drive-Thrus, McDelivery, möjligheten att beställa och betala i appen och även laddstolpar för elbilsburna gäster.

I Sverige har McDonald´s idag 12 000 medarbetare på 200 restauranger, och  de kommande 3 åren kommer över 10 000 unga att få den första raden i CV’t på McDonald’s i Sverige. Utöver det så expanderar de och i Sverige betyder det ca 40 nya restauranger de kommande fem åren vilket innebär ytterligare 2 000 helt nya arbetstillfällen.

- Det känns extra viktigt att vi öppnar upp dörren för fler ungdomar, inte minst nu när ungdomsarbetslösheten är utbredd. För många är ett jobb på McDonald´s det första steget in i vuxenlivet och klivet in på arbetsmarknaden, eller rentav vägen in i samhället. Vi är stolta över våra medarbetare och det faktum att vi kan anställa unga och vara stora nog att göra skillnad för dagens ungdomsgeneration, säger Mats Hörnell.




Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonald´s