Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Marianne Wallberg – öl- och whiskyfestivalens drottning

 
39.Marianne_1_NYHon är grundaren av Stockholm Beer & Whisky Festival, Taste experience, Julens gästabud och Swedish Food and Beverage. Nu har hon tagit över hela driften av Nacka Strandsmässan.
– Det här ska bli ett center för livsnjutning, förklarar Marianne Wallberg.

Marianne Wallberg gillar välbryggd och välbalanserad öl. Här testar hon Oppigårds Eldorado på Akkurat i Stockholm. Hon hoppas att ännu fler utländska intresenter får upp ögonen för svensk öl. Marianne Wallberg gillar välbryggd och välbalanserad öl. Här testar hon Oppigårds Eldorado på Akkurat i Stockholm. Hon hoppas att ännu fler utländska intresenter får upp ögonen för svensk öl.

Marianne Wallberg är född i Stockholm men uppvuxen i Dalarna.
– Min mamma är från Norge och pappa från ­Falun, så jag brukar kalla mig själv för kameleont, säger hon med ett leende.
Hon berättar med glädje om sitt liv och sitt jobb och det märks att hon verkligen går in för det hon gör.
I år är det över tjugo år sedan hon startade Stockholm Beer Festival.­
– Festivalen startade 1992 och då visste jag inget om öl och det fanns ingen att fråga. Branschen visste inget och jag visst inget. Jag blev idiotförklarad när jag sa att jag ville starta en ölfestival i Sverige, förklarar hon då hon berättar om hur resan en gång startade.
Det hade inte arrangerats någon liknande mässa i Sverige och i alkohollagen stod det att bryggerier varken får sälja eller skänka alkohol.
– Jag sa till Länsstyrelsen att ”jag vill göra en ölfestival”, men de svarade att det fanns ingen blankett för ansökan. ”Men gör en då”, svarade jag.
Sagt och gjort, Marianne Wallberg satte där en grund för den här typen av arrangemang.
– Jag gjorde ett förslag där de med import-, serverings- eller tillverkningstillstånd skulle få tillstånd att vara med.
På den första ölmässan fick hon med ett flertal agenter, åtta ­bryggerier och sammanlagt presenterades 143 ölsorter. Sedan dess har mässan vuxit markant. Idag finns nästan 4 000 olika öl med och 1993 trädde även whiskyn in på arenan och mässan bytte namn till Stockholm Beer & Whisky Festival.


Poängen är att utbilda
När hon startade mässan var hon 38 år.
– Jag hade jobbat två år som projektledare på Sollentunamässan men sedan startade jag eget som konsult. Jag jobbade bland annat på Berns salonger och startade deras seminarieverksamhet.
Hon berättar sedan historien om hur hon fick arbete på Nacka Strand och hur hon startade upp mässor där.
– Jag har hållt på mycket med utbildningar genom åren. Man ska lära sig vad det finns för olika drycker och vad som passar till och vad som passar till vad, då missbrukar man inte. Man kan lära sig både andras smak och även titta på sin egen. Poängen är att utbilda, kunskap utan pekpinnar, det ska vara seriöst och kul.
Fler och fler tjejer kommer till mässan och det är något hon tycker­ är roligt.
– Det är både fler kvinnliga utsällare och besökare. Fler och fler tjejer har fått upp ögonen både för öl och whisky. I år satsar vi lite mer på dryck i maten, inte bara till maten. Själv tycker jag att just dryck i mat är spännande. Öl som inte är för beskt och whisky som inte är för rökig brukar smaka bra.
Under åren som gått har hon lärt sig mycket om gastronomi och fått ännu mer erfarenhet som företagare, med alla olika delar som det innebär.
– I grunden har jag läst marknadsekonomi sedan har jag läst företagsekonomi, data och juridik. Jag har även gått på restaurang­akademien och det senaste året läst journalistik på Poppius. Det är bara för att jag gillar att skriva.
Hon berättar att hon har vid ett par tillfällen fått förfrågan om att skriva en bok.
– Det var då festivalen hade tjugoårsjubileum, jag tyckte att det hade varit kul, men jag hade inte tekniken i mig.
Nu känner hon att hon har fått mer verktyg att arbeta med. ­Kanske blir det en bok i framtiden. Just nu skriver hon på en bok om sin uppväxt där arbetsnamnet är ”Dallas släng dig i väggen”, säger hon med ett pillemariskt leende.


I den före detta bilfabriken kan Marianne Wallberg förverkliga­ sina drömmar. Här planerar hon att arrangera flera mässor och ­evenemang för livsnjutning. I den före detta bilfabriken kan Marianne Wallberg förverkliga­ sina drömmar. Här planerar hon att arrangera flera mässor och ­evenemang för livsnjutning.

Tagit över Nacka Strand
Från och med april i år har Marianne Wallberg tagit över hela ­driften av Nacka Strandsmässan, där även Stockholm Beer & Whisky ­Festival äger rum.
– Nobis ägde det men de är bra på restauranger och hotell och jag blev erbjuden att bli vd, men så köpte jag hela bolaget ­istället tillsammans med en kompanjon. Nu har vi hyreskontrakt där till 2031 och jag har fått igång båttrafiken dit.
Nu kan hon lättare förverkliga sina idéer. Förutom att även Sko- och Väskmässan på Nacka Strand fick med en ölprovning på sitt schema så kommer det att arrangeras större dryckeshändelser såsom Julens Gästabud i november, och i mars 2014 blir det en mässa med bara svenskproducerad mat och dryck. Den mässan har fått namnet Swedish Food and Beverage eftersom den även är inriktad mot utländska inköpare.
– Det här ska bli ett center för livsnjutning, förklarar hon.
Det som i början av 1900-talet var en bilfabrik är idag en mötesplats för evenemang, mässor och konferenser.
Marianne visar stolt upp det stora produktionsköket i Nacka Strand.
– Här finns det kapacitet att servera 2500 personer.
Byggnadens insida har fått ett ansiktlyft och en ny skylt till framsidan är på väg.
– Jag vill plocka fram den industriella känslan igen. Och vi har öppnat upp och tagit bort draperier för fönstren för att få in ljuset i den här fantastiska lokalen, säger hon och ser sig omkring i den just idag tomma utställningshallen.

Ett kontor har förvandlats till vardagsrum för mässans ­utställare. Ett kontor har förvandlats till vardagsrum för mässans ­utställare.

Jour dygnet runt
Om bara några dagar kommer hallen sjuda av liv och ölen flöda. Mariannes telefon ringer ofta och hon svarar alltid, och även om hon är stressad inuti så märks det inte.
– Jag har jour dygnet runt, alla som ringer till mig är viktiga. Alla behövs för att det ska bli en bra mässa. Jag har telefonen på även när jag har semester, berättar hon.
Att sprida svensk gastronomi både i Sverige och utomlands är något som hon har som mål. Förra året belönades hon med ­utmärkelsen Årets Ölperson av Galatea Spirits för sina insatser att främja ölkulturens utveckling i Sverige.
Att hon får mycket beröm för mässorna och att den även drar till sig utländska företag och besökare är något hon är stolt över men inte vill ta åt sig hela äran för.
– Det är ingen enmansshow det här, men jag är bra på att binda ihop saker och man måste brinna för det för att det ska bli bra. Det är roligt att driva projekt, att lära ut, utbilda och driva kunskap ­vidare – och att slutföra något som folk tycker är trevligt, det är kul. Jag är lyckligt lottad. Men jag är lite av en iller, eller en terrier, för om du säger till mig att något inte går, då du...

Marianne Wallberg
Titel: CEO / Project Manager, Stockholms Öl & Vin AB.
Familj: Sambo, två barn, sju barnbarn och två hundar.
Aktuell med: Stockholm Beer & Whisky Festival för tjugoandra året i rad tillsammans med mässan Taste Experience som arrangeras samtidigt­ för fjärde året i rad.
Julens Gästabud med All världens juliga drycker 21-24 november.
Swedish Food and Beverage 27-30 mars 2014.

Text & foto: Annika Rådlund
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer