Lättade restriktioner avspeglar sig på hotell- och restaurangnäringen
12 Jun 2021
Konsumtionen i Sverige ökade under förra veckan med 12 procent jämfört med motsvarande vecka 2020, och jämfört med motsvarande vecka 2019 var den 1,3 procent högre. Det visar statistik för veckan som avslutades 5 juni. Statistiken tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.
Omsättningen inom restaurang- & hotellsektorn ökade med 20 procent senaste veckan jämfört med veckan före, vilket är betydligt mer än samma period i fjol och 2019.
- Det verkar som att lättnaderna har haft en snabb påverkan på konsumtionen. Men även den lägre smittspridningen och det varmare vädret kan ha bidragit, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.
Omsättningen ökade även för kläder & skor och kollektivtrafiken senaste veckan. När det gäller kläder och skor var ökningen 11 procent jämfört med veckan före. Jämfört med motsvarande vecka i fjol var klädförsäljningen 16,5 procent högre senaste veckan, men den var 12 procent lägre än nivån 2019.
Kollektivtrafiken märkte också av en uppgång och närmar sig nu nivån före pandemin. Omsättningen inom flyg och reseindustrin har också fortsatt att öka något även om nivån alltjämt är långt under det normala.
Av: Annika Rådlund Källa: Swedbank
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
12 Jun 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"