Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Karma för minskat matsvinn i restaurangbranschen

 
Karma för minskat matsvinn i restaurangbranschenAppen Karma ska minska matsvinnet Genom den nya digitala tjänsten Karma kan restauranger, caféer och butiker minska sitt matsvinn till nära noll – varje dag. I Karma-appen kan de ladda upp överskottsmat som annars skulle slängas och svenska konsumenter kan sedan köpa maten som take-away direkt i appen till ett billigare pris.

Privatpersoner laddar ner appen och kan enkelt se vilka restauranger som har mat att sälja, köper maten och betalar den direkt i appen. Det mobila kvittot visas sen upp på restaurangen när man hämtar upp maten. 
Karma – en app som hjälper restauranger att minska svinnet på ett sätt som också bidrar till restaurangers lönsamhet och marknadsföring.


Genom den nya digitala tjänsten Karma kan restauranger, caféer och butiker minska sitt matsvinn till nära noll – varje dag. I Karma-appen kan de ladda upp överskottsmat som annars skulle slängas och svenska konsumenter kan sedan köpa maten som take-away direkt i appen till ett billigare pris.

Privatpersoner laddar ner appen och kan enkelt se vilka restauranger som har mat att sälja, köper maten och betalar den direkt i appen. Det mobila kvittot visas sen upp på restaurangen när man hämtar upp maten.

Karma planerar expansion
För närvarande finns Karma tillgängligt för restauranger i Stockholmsområdet men det finns planer på expansion över hela Sverige inom kort.

– Bara i Sverige slängs det årligen 500 000 ton* mat som fortfarande är fullt ätbar, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp om 2 miljoner ton. Vi vill med hjälp av Karma på ett enkelt sätt minska miljöpåverkan, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.


– Vi på Martin & Servera stöttar våra kunder med allt från sortiment till utbildning. Just hållbarhetsfrågorna är något vi brinner för, säger Kristina Ossmark, marknadsdirektör hos Martin & Servera. – Därför är det extra kul att kunna erbjuda restaurangerna hjälp även på det området. Det här är hållbarhet i praktiken!

Martin & Servera arbetar också för att minska matsvinnet i den egna verksamheten. Det är ett kontinuerligt arbete som sker varje dag i hela verksamheten. Det handlar om bra inköp, rutiner för hantering av datum och utförsäljning, hur vi plockar och hanterar varorna, säkra kylkedjor och regelbundna kontroller längs med hela kedjan.

* Källa: Naturvårdsverket, beräkning 2014

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är ett svenskt, familjeägt företag. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet. Martin & Servera består av Martin & Servera Restaurangdistribution samt dotterbolagen Chipsters, Fällmans Kött, Galatea, Grönsakshallen Sorunda, Martin & Servera Restaurangbutiker, Martin & Servera Solutions och RP Frukt.



www.martinservera.se


Av: Annika Rådlund
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer