Kaffet hos Circle K fick högst betyg
9 Jan 2020

Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk och Circle K serverar över 10 miljoner koppar kaffe årligen till bilister över hela landet. I en ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo, har över 1000 svenskar fått tycka till om vilket kaffe som smakar bäst. I undersökningen fick deltagarna bedöma kaffets helhetsupplevelse, kaffets smakprofil i detalj och till sist göra en helhetsbedömning av själva kaffepausen. Circle K fick högst poäng i samtliga tre kategorier.
– Det här är förstås oerhört glädjande! Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt sortiment och genomför just nu en omfattande satsning på ett nytt butikskoncept med större fokus på kaffe, mat och service. Det senaste året har vi satsat mycket på att hitta småskaliga och hållbara kaffeleverantörer, som dessutom främjar kvinnligt företagande. Vi lägger stor vikt vid att vårt kaffe ska ge den bästa smakupplevelsen, och vi väljer noga ut våra bönor för att kaffet ska få just den smak och arom som vi önskar. Att vi nu får högst betyg jämfört med renodlade matkedjor är ett fint kvitto på att vårt arbete med att erbjuda ett så bra och gott kaffe som möjligt lönar sig, säger Anna-Karin Thörne, Kategorichef Kaffe Circle K .
Om smaktestet
I den gedigna undersökningen jämfördes sex olika kedjor med närvaro längs Sveriges vägar. Kedjorna som jämfördes var McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in. Deltagarna fick besöka en slumpvis tilldelad kedja för att köpa en kopp kaffe. Därefter har deltagarna fått bedöma sin upplevelse med hjälp av frågor som skickats till deras mobiltelefon. Varje deltagare har blivit ombedd att dricka sitt bryggkaffe på det sätt som de vanligtvis skulle göra, beroende på tycke och smak.
– När bedömningen sker i direkt anslutning till en realistisk händelse avspeglar testet verkligheten. Att låta konsumenten testa endast en kopp kaffe från en kedja, ett så kallat monadiskt test, gör att vi undviker rena jämförelser. Varje kedja har blivit utvärderad på sina egna meriter, och alltså inte om de erbjuder ett bättre eller sämre kaffe än det konsumenten senast smakade, säger Cecilia Platzack på Kantar Sifo.
9 Jan 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Sodexo förvärvar restauranggruppen K-märkt
"Vi driver förändring genom hur vi köper och lagar mat"
-
Boulebar expanderar utanför Norden
En inbjudan på LinkedIn ledde till den första Boulebaren utanför Norden
-
Renoverar 8 hotell för 180 miljoner
"I ett svep höjer vi nu åtta av hotellens standard genom renoveringar och investeringar i fastigheterna"
-
Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt
Experternas bästa tips för att åstadkomma återhämtning.
-
Ritar hotell vid Liseberg
Semrén & Månsson har ritat det nya hotellet.
-
Hotel Tylösands nya framsida
Förutom nya hotellrum rymmer den nya hotellflygeln konferens och utställningsyta.
-
Svenska arkitekter har inrett nyöppnade Nobis Hotel Palma
Nytt hotell i en av Palmas äldsta byggnader - ett muslimskt palats från 1100-talet