Jureskog och McDonald’s nya burgare med inspiration från USA
22 Mar 2017
Bakom de nya Jureskogsburgarna ligger ett gediget arbete med att ta fram recept, få tag på råvaror och lära de ca 6 000 medarbetare som står vid stekbordet, att bygga de nya burgarna. Inspirationen kommer från New Orleans, Memphis och El Paso i USA - städer som Johan Jureskog besöker tillsammans med programledaren Frida Nordstrand under säsong 2 av Världens Bästa Burgare. Programmet börjar sändas på TV3 den 4 april kl 21.
– Från min senaste resa tog jag, förutom en cowboy-poncho, med mig en massa smaker och idéer till de nya burgarna. Tillsammans med Staffan Ekstam och gänget i Food Teamet har vi sedan provlagat och testat omkring 60 burgare för att alla smaker ska falla på plats. Det är inte alla burgare på vägen som var lika lyckade kan jag säga… Slutresultatet däremot är jag väldigt stolt över och det känns riktigt roligt att få dela med sig av receptet till medarbetarna som nu ska bygga burgarna på restaurangerna, säger Johan Jureskog, kock och krögare.
Den första burgaren – Jureskog New Orleans – har inspiration från det kreolska köket. Burgaren innehåller förutom 100% nötkött, även chorizo, tomat, isbergssallad, Cajun Mayo-sås och en Holy trinity relish med selleri, lök och paprika – grunden i all traditionell, kreolsk matlagning.
Den andra burgaren – Jureskog Memphis – är en klassisk Memphis-bbq-burgare men med en twist i form av en bönsås med hetta från kikärter, kidneybönor och spiskummin. Burgaren innehåller även coleslaw, rökt goudaost och långa skivor krispig bacon. Coleslaw finns också att beställa som en sideorder på McDonald’s i och med denna lansering.
Den tredje burgaren på menyn – Jureskog El Paso – är en nachosburgare med picklad rödlök, pico de gallo, guacamole och krispiga nachos.
– Vi är väldigt glada över att Johan Jureskog är tillbaka på menyn med tre nya gourmetburgare. Johan har liksom vi en genuin kärlek till riktigt goda hamburgare och vi har nu lanserat totalt åtta gourmetburgare sedan samarbetet startade. Jag hoppas att våra gäster gillar de nya burgarna lika mycket som vi, säger Staffan Ekstam, ansvarig för Food Team och menyutveckling på McDonald's Sverige.
4-17 april Jureskog New Orleans
18 april-8 maj Jureskog Memphis
9-29 maj Jureskog El Paso
Av: Annika Rådlund
22 Mar 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"