Junibackens restaurang KRAV-certifierad
30 Okt 2017
Att laga mat med bra råvaror som gärna är KRAV-märkta och ekologiska är något som är helt naturligt för Johanna Nystedt, köksmästare på Junibacken.
– Vårt mål är att vara en medveten och hållbar restaurang. Vi vill värna om vår planet och bevara värdefulla naturmiljöer, både levande jordbrukslandskap och ett rikt vattenliv. Vi vill kunna glädja och mätta människor, stora som små, idag men också i framtiden, säger hon.
Junibacken är ett barnkulturhus på Djurgården i Stockholm vars främsta mål är att väcka barns lust till läsning. Här får barn och vuxna tillsammans gå in i barnböckernas värld och ta läslusten med sig hem. Junibacken har KRAV-certifierat sin restaurang på nivå ett. Minst 15 av de råvaror och produkter som köps in ska därmed vara godkända enligt KRAVs regler.
Till en början har Junibacken fokuserat på att baka med KRAV-märkta och ekologiska råvaror. Även kaffet och en stor del av dryckerna är KRAV-märkta och de pannkakor och köttbullar som serveras är ekologiska. Ambitionen är att hela tiden öka andelen KRAV-märkt och ekologiskt.
KRAV-certifieringen är ett verktyg för att komma vidare i hållbarhetsarbetet och visa upp det för besökarna, berättar restaurangchef Malin Olofsson.
– Många vet vad KRAV är, det är lätt att förmedla till kunderna. Genom certifieringen fick vi också möjlighet att lära oss mer om ekologisk mat och utbilda alla som jobbar här.
Totalt finns mer än 1 200 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Restauranger kan KRAV-certifieras på tre olika nivåer för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju mer godkända råvaror, desto fler stjärnor i märkningen är ifyllda:
En stjärna = minst 25 % godkända livsmedel eller 15 godkända produkter
Två stjärnor = minst 50 % godkända livsmedel
Tre stjärnor = minst 90 % godkända livsmedel
Det här är KRAV:
Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.
KRAV-märket är ett registrerat varumärke hos Patent- och registreringsverket. Registreringen ger KRAV ekonomisk förening ensamrätt till varumärket KRAV.
Junibacken
Junibacken är ett upplevelsehus, med fokus på barnlitteratur, på Djurgården i Stockholm, invigt den 8 juni 1996. Området har fått sitt namn efter den fiktiva gård som Astrid Lindgrens barnboksfigur Madicken bodde.
Av: Annika Rådlund Källa: Krav
Foto: Junibacken
30 Okt 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre svenska bransch-kvinnor leder Champagne Bureau Nordics
"Via Champagne Bureau Nordic kommer man kunna hålla sig à jour med de tallra senaste från regionen"
-
Jacy'z Hotel & Resort utsett till Sveriges bästa affärshotell
"Extra roligt är att det att vinna just detta pris eftersom vinnarna utses både av en jury och våra gäster som besökt vår destination"
-
Årets sju starkaste kontorstrender
Castellum presenterar Framtidens arbetsliv 2024 – en årlig rapport om kontorstrender.
-
Årets Rätt 2024 är framtagen av Desirée Jaks
"Att äta mat efter säsong kan vara ett sätt att tänka klimatsmart. Dessutom blir det ofta billigare och smakar mer"
-
Ystad Saltsjöbad vald till Sveriges bästa Resort
"Vi väljer att se priset som ett kvitto på att vår verksamhet besitter högkvalitativ service, innovativa konferenstjänster, nya upplevelser och kreativa evenemangslösningar"
-
Lindos Blu Luxury Hotel & Suites är världens bästa TUI-hotell
"De hotell vi erbjuder spelar en avgörande roll i skapandet av minnesvärda semestrar för våra kunder"
-
Lanserar energibesparande induktionsapparater
"Ger möjlighet till en exakt temperatur ända ner till 1°C"